Direktmarknadsföring
Mediebyråinvesteringarna upp 15 procent
Publicerad: 24 augusti 2010, 06:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42
Medieinvesteringarna som förmedlas genom mediebyråerna har ökat med 15 procent jämfört med första halvåret 2009.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernHW
Henrik Widell
Sett till månaderna juni och juli så är ökningen, jämfört med föregående år, 14 respektive 34 procent. Den ackumulerade ökningen för första halvåret (fram till juni) ligger på 15 procent, fram till juli är den ackumulerade ökningen på 16 procent.
– Det är glädjande att uppgången fortsätter. Det är också roligt att juli, som traditionellt är en mycket svag annonsmånad, med i princip halverad volym jämfört med en normal månad, ökade 34 procent jämfört med förra året, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Sett till de ackumulerade siffrorna för första halvåret så är sökordsmarknadsföringen den stora vinnaren, med en ökning på 31 procent.
Den största förloraren återfinns i kategorin ”DR/Annonsblad”. Den nya klassificeringen började gälla den 1 april 2009 och kategorin utgörs av medier som tidigare ingick i kategorierna ”övrigt” och underkategorin ”bilagor”. De ackumulerade investeringarna har dock följt med till den nya kategorin som under första halvåret minskar med 15 procent.