Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Mediebyråerna om Postens nya ersättning

Publicerad: 26 Maj 2010, 04:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Mediebyråerna är försiktigt positiva till Postens mediebyråoffensiv. Men det finns invändningar mot utformningen.


– En ersättning som baserad på omsättning i Postens kanaler är inte att föredra, säger Linus Hjoberg, vd för Mediacom.

Som Dagens Media tidigare kunde berätta håller Posten på att rulla ut sin nya mediebyråersättning, två procent på all direktreklam. (Läs hela artikeln i DM Plus)

Målet är att på sikt få upp den förmedlade volymen direktreklam, och även att höja kunskapsnivån hos mediebyråerna om direktreklam.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonser, var skarpt kritisk till att Posten öppnar för att mediebyråerna själva kan behålla ersättningen.

För Posten är det nu viktigt att så många mediebyråer som möjligt väljer att skriva på avtalet.

Linus Hjoberg, vd för Mediacom, fick avtalsförslaget i början av denna vecka.

– Vi kommer under veckan gå igenom vad det innebär för våra kunder och för oss. Därefter fattar vi beslut kring om vi kommer skriva på eller inte, säger han.

Group M-systern Mediaedge CIA har dock inte fått se något avtal än.

– Jag vet inte mer än det som stått i Dagens Media, säger vd:n Daniel Collin.

Göran af Klercker, vd för Aegis som i Sverige har mediebyråerna Carat och Vizeum, träffade Posten i förra veckan i detta ärende.

Han tycker att själva tanken med en mediebyråersättning är ”bra”, men påtalar brister.

– Jag tycker att ersättningen skulle vara mer likriktad de provisioner som finns i andra medier, säger han.

Göran af Klerecker har dock inte möjlighet att gå in i detalj på vilka delar som skulle vara mindre bra.

– Men vi för just nu en diskussion med posten om dessa synpunkter, säger han.

Även Linus Hjoberg har reservationer.

– Att ha en ersättning som baseras på omsättning i Postens kanaler är inte att fördra, såvida inte den arbetsinsats eller de krav som är förknippade med ersättningen står i direkt proportion till densamma, säger han.

Linus Hjoberg tycker att en ersättning istället bör styras av den tid och de kostnader som mediebyrån har i relation till det som avtalet reglerar.

Johan Sjökvist, vd för Starcom, välkomnar att Posten, via dedikerad personal och utbildning, vill hjälpa mediebyråerna att bli bättre på direktreklam.

– Det intressanta är att Posten tycker att vi behöver lära oss mer om deras medium. Att de via dedikerad personal, utbildning och genom att ge oss tillgång till vissa system vill uppnå detta är en ambition vi välkomnar.

Flera av de mediebyråchefer som Dagens Media har talat med tycker att frågan om huruvida ersättningen ska gå tillbaka till kund eller inte är en ”ickefråga”.

– All hanteringsersättning går tillbaka till kunderna. De upprörda tonerna förvånar mig. Vi har full transparens mot kunder och redovisar allt, säger Johan Sjökvist.

Daniel Collin:

– Utifrån den bild som ges via media upplever jag att Sveriges Annonsörer är skarpt kritiska till det mesta som rör deras medlemmars närmaste samarbetspartners. Det vore kul att någon gång få läsa vad de är positiva till kring vad medie- och reklambyråer faktiskt gör för deras medlemmar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.