Max och stjärnkock i frunch-bråk

2014-01-16 09:42  

Restaurangen The Flying Elk uppmanas att sluta använda ordet "frunch". Det skyddades av Max sedan 1983 och har länge använts i hamburgerkedjans marknadsföring, säger vd Richard Bergfors.

The Flying Elk berättar på sin Facebook-sida om hur Max Hamburgerrestauranger AB nyligen kontaktade dem.

"Det av er använda varukännetecknet är identiskt med Bergfors registrerade Varumärke. Er användning härav innebär således intrång i varumärkesrätten. Registreringen av Varumärket FRUNCH enligt ovan innebär ju att annan inte utan varumärkesinnehavarens godkännande får använda ett därmed förväxlingsbart varumärke eller varukännetecken."

Max vd Richard Bergfors säger till Dagens Media.

– Frunch är ett varumärke som vi haft sen 1983, och använt fram till 2000. Vi använde det alltså i nästan 20 år i verksamheter som vi då hade vid sidan om hamburgare - hotell, gourmetrestauranger och brasserier, säger Bergfors.

Frunch, som är en hopslagning av frukost och lunch, inspirerad av engelskans brunch, användes främst i Max marknadsföring av frukostkoncept.

Trots uppmaningen till The Flying Elk, som drivs av stjärnkrögaren Björn Franzén, så framhävs fortfarande frunch på restaurangens hemsida.

Vilket inte verkar göra Richard Bergfors alltför upprörd.

– Vi har ingen avsikt att gå till domstol eller så, utan hoppas på förståelse. Det är ingen dramatik, säger han.

Simon Andrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt