Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

"Man kan begränsa reklamtiden i TV3 och TV4"

Publicerad: 31 Augusti 2010, 04:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Socialdemokraten Peter Jonsson vill begränsa reklamtiden i tv. "Speciellt i TV3 och TV4", säger han.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Peter Jonsson (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Nja, i vissa fall.

Varför?

– När vi till exempel talar tid i tv är det ju ganska långt som det är idag. Speciellt när man tittar på TV3 och TV4. Där tycker jag att man kan begränsa tiden.

 

Sven-Erik Östberg (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Det kan finnas skäl till ytterligare begränsningar.

Varför?

– På vår jobbkongress i november förra året beslutade vi till exempel att bekämpa sexualiserad reklam.

 

Ulla Andersson (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Det är en stor fråga, ser gärna mindre reklam.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Jag är inte för censur.

Varför?

– Sedan är det klart att den tar för mycket plast och kostar mycket.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev