Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

”Kul att copytung reklam uppskattas”

Publicerad: 25 Mars 2011, 10:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

DDB-copyn Magnus Jacobsson om Papercut-kampanjen som gav honom två Guldnycklar.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnDDB StockholmDDBSwedma

Igår prisades han som årets copy på Guldnyckeln för sitt arbete med kunden Papercut.

DDB Stockholm vann också guld i kreativitetspriset för den copytunga kampanjen Papercut Shop.

När dagensmedia.se under fredagsförmiddagen når Magnus Jacobsson har han bytt fest och gala mot vård av sjuka barn i hemmet.

– Dessa priser känns jättekul. Det är speciellt roligt att få ett erkännande för denna typ av copytung reklam, det visar att det uppskattas i vårt annars ganska hetsiga medieklimat.

Hade du vinsten på känn?

– Jag blev väldigt förvånad på ett genuint sätt. Jag trodde inte att jag hade en suck i kreativitetskategorin. Detta handlar bara om textmässig kreativitet. Jag trodde att kondomgrejen (Lafas ligglista) skulle vinna.

Hur fick du idén?

– Idén är att texten är idén och det handlar mycket om vad Papercut är för typ av butik. De säljer till folk som är intresserade av att läsa och se på film och kanske kan ta till sig text. Det är spännande att göra det på matiga copytexter som är anpassade mycket till var man befinner sig när man ser dem. De är anpassade till dig.

Konferenciern tyckte att du var väldigt blygsam. Gillar du bättre att uttrycka dig i text än att tala inför publik?

– Jag vet inte om jag är så blygsam egentligen. Men på sätt och vis är det bättre att förhålla sig ödmjuk i de situationer där man har vunnit ett pris. Det var så mycket annat som var bra. Sedan försökte jag vara en lustigkurre.

– Men visst fan är det så att jag gillar att uttrycka mig i skrift.

DDB:s Papercut-kampanjer är även nominerade i kategorierna utomhus- och tidningsannonsering i Guldägget.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.