Direktmarknadsföring
"Konsumenterna borde få bestämma om de vill ha reklam"
Publicerad: 30 augusti 2010, 04:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41
Vänsterpartiets Peter Pedersen tycker att svenska folket borde kunna välja bort reklam.
Ämnen i artikeln:
Dagens ReklammotståndareRDM
Redaktionen Dagens Media
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.
Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.
Roland Bäckman (s)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Personligen skulle jag vilja se mindre reklam i tv eftersom den stör för mycket i programmen som det är nu.
Maria Lundqvist-Brömster (Fp)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja, den har en funktion informativt.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Alltså, tobaks-reklam kan man ju fundera på med varningstexterna och så vidare.
Varför?
– Ja men att man talar om skadeverkningar kring alkohol och tobak. Sedan kan man även diskutera hur kvinnor används i reklam. Där tycker jag att det finns en del att jobba på.
Peter Pedersen (V)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Nej.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja, helst
Varför?
– Jag vet inte riktigt hur, men att man som konsument får bestämma om man vill ha reklam eller inte till exempel.
Om undersökningen
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.