fredag24 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Jag vill förbjuda politisk tv-reklam"

Publicerad: 20 augusti 2010, 04:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Reklam har en konsumtionsdrivande effekt som är olämplig ur miljöperspektiv, enligt Miljöpartisten Helena Leander.

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadsföringsbranschen.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

I senaste numret av Dagens Medias papperstidning gör vi en djupdykning i marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i svensk ekonomi.

 

Håkan Juholt (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag är väl medveten att den till stor del finansierar medier, men det är på tok för mycket reklam. Jag vill förbjuda politisk reklam och alkoholreklam i tv. Jag vill hellre ha lägre priser på produkter än betala enorma kostnader för reklamproduktion.

 

Hillevi Larsson (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, det hör ju till i en marknadsekonomi.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, lite mer.

Varför?

– Jag vill inte styra reklamen mer generellt, men i vissa specifika fall vore det bra med ytterligare begränsningar. Det gäller bland annat könsdiskriminerande reklam och reklam om skräpmat till barn.

 

Helena Leander (MP)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– För att reklam har en konsumtionsdrivande effekt som är olämplig ur miljöperspektiv. Därför behövs styrmedel för att dämpa reklamen.

 

Läs hela undersökningen i DM Plus eller i Dagens Media nummer 13 2010.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev