Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Jag vill att reklamen ska vara intelligent"

Publicerad: 2 september 2010, 04:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Socialdemokraten Krister Örnfjäder vill begränsa "den dåliga" reklamen. "Jag vill att reklamen ska vara intelligent", säger han.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Ulf Holm (Mp)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag hoppar gärna över TV4-reklam och så vidare.

 

Maria Kornevik Jakobsson (C )

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, viss reklam.

Varför?

– Till exempel reklam för barn, samt alkohol och tobaks-reklam.

 

Krister Örnfjäder (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, om den är saklig.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, den dåliga.

Varför?

– Jag vill att reklamen ska vara intelligent, inte bara något man prackar på och trycker upp i ansiktet på folk så fort de sätter på tvn.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev