onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Jag skulle inte bli ledsen för färre reklamskyltar"

Publicerad: 27 augusti 2010, 03:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

En centerpartist, en vänsterpartist och en socialdemokrat berättar varför de vill begränsa reklamen ytterligare.

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Rossana Dinamarca (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Det beror på vilken reklam.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Det är en svår fråga…

Varför?

– Jag skulle ju inte bli ledsen för färre reklamskyltar. Sedan ska man vara försiktig med begränsningar överlag. Jag gillar dock inte att det tar över det offentliga rummet och att reklamen påverkar samhället mycket hur man ser på sig själv.

 

Nikos Papadopoulos (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– På tv bör det skärpas. Det är för mycket, det skulle hellre vara mer information än reklam på tv.

 

Per Lodenius (c)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Reklam i allmänhet bör inte begränsas men däremot ser jag att alkoholreklamen bör begränsas. Alkohol är en skadlig vara och reklamen av den syftar till att öka konsumtionen.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev