"Jag skulle inte bli ledsen för färre reklamskyltar"

En centerpartist, en vänsterpartist och en socialdemokrat berättar varför de vill begränsa reklamen ytterligare.

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Rossana Dinamarca (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Det beror på vilken reklam.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Det är en svår fråga…

Varför?

– Jag skulle ju inte bli ledsen för färre reklamskyltar. Sedan ska man vara försiktig med begränsningar överlag. Jag gillar dock inte att det tar över det offentliga rummet och att reklamen påverkar samhället mycket hur man ser på sig själv.

 

Nikos Papadopoulos (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– På tv bör det skärpas. Det är för mycket, det skulle hellre vara mer information än reklam på tv.

 

Per Lodenius (c)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Reklam i allmänhet bör inte begränsas men däremot ser jag att alkoholreklamen bör begränsas. Alkohol är en skadlig vara och reklamen av den syftar till att öka konsumtionen.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt