”Jag är född nyfiken”

2010-03-18 15:11 Erik Wisterberg  

Årets branschpersonlighet Alf Tönnesson om rikedom, direktmarknadsföring och framtiden.

Alf Tönnesson, 69, grundare av och huvudägare till International Masters Publishers blir den första mottagaren av Swedmas nyinstiftade pris ”Årets branschpersonlighet”.

Han får priset ”för sitt mångåriga och konsekventa användande av dm-metodiken, med vilken han, närmast omärkligt, i Sverige och inte minst internationellt byggt upp en imponerande koncern, där i dag företag som IMP, Bra Böcker, Nationalencyklopedin, Stabenfeldt, Fleur de Santé och Postpac ingår”, sade Swedmas styrelseordförande PA Prabert, när priset delades ut under torsdagen.

Dagensmedia.se intervjuade Alf Tönnesson, en av Skånes rikaste affärsmän, direkt efter prisutdelningen.

Hur gick dina tankar när du fick veta att du blir Årets branschpersonlighet?

– Jag tyckte att det var inspirerande, hedrande. Jag är ju direktmarknadsförare från början, och har varit det under hela min bana. Det känns mycket inspirerande.

Vilken roll har direktmarknadsföring spelat i din karriär?

– Den har varit helt överskuggande. All framgång, i alla bolagen, har kommit från direktmarknadsföring i grunden.

Du är en av Skånes rikaste, hur har du kommit dit?

– Jag har lyckats attrahera väldigt duktiga människor till mina företag. Tillsammans har vi byggt upp företagen. Är du framgångsrik blir det biljetten så att säga.

Vad gör du i dag?

– Jag är arbetande styrelseordförande och är med som mentor och inspiratör. Jag är väldigt aktiv i all utvecklig och marknadsföring.

Vilket projekt behöver mest kärlek just nu?

– Vi håller på med en strategisk översyn av alla bolag, och där är jag med. Jag är född nyfiken och väldigt förändringsbenägen. Kanske på gränsen till för förändringsbenägen.

Vilka har varit höjdpunkterna under Guldnyckeln hittills?

– Jag blev väldigt inspirerad av Elaine (Elaine Bergkvist, retorikkonsult, reds. anm.) som pratade om hur man uttrycker sig i olika generationer.

– Jag gillade också seminariet om trender. Men man måste komma ihåg att trender är som marknadsundersökningar, det är bara ett input för den kreativa människan. Det är ingen marknadsundersökning hittills som har kreerat en enda bra idé.

Är det svårt att hänga med i trenderna för er generation?

– Ja. Det jag har lite svårare att hänga med på är hela den digitala sidan. Jag är född ”före pc”, så det är väl där jag är mest handikappad.

Priset för "Årets Stjärnskott inom DM" delades också ut för första gången. Syftet är att

premiera en ung kraft som särskilt utmärkt sig på DM-området. Priset till Nille Fornelius, vd och projektledare på reklambyrån Roi Division.

”Från juryns sida ser vi en lysande stjärna på stark uppgång som vi är övertygade ska fortsätta bidra till branschens utveckling på ett strålande sätt", skriver juryn i sin motivering.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt