Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Irritation mot Las Vegas-danskar

Publicerad: 18 Oktober 2012, 05:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Ett kallt krig präglar de svensk-danska relationerna i Las Vegas. Bakgrunden är danskarnas skryt om sina framgångar i Echo Awards – och ett stort missnöje bland svenskarna med danskdominansen i juryn för samma tävling.


Ämnen i artikeln:

Echo AwardsDirektmarknadsföringSwedmaDagens Media i USA

Ingen som dagensmedia.se har talat med vill öppet kritisera danskarnas dominans i juryn för Echo Awards. Men under ytan finns sedan flera år tillbaka ett pyrande missnöje.

– Det är bara att titta på juryn så förstår man, säger en uppgiftslämnare.

Danmarks stora framgångar i Echo Awards, världens största tävling för direktmarknadsföring, är uppseendeväckande.

Här – till skillnad från i exempel Cannes Lions – präglas galan av ett stort danskt jubel.

Förra året vann Danmark hela tio priser, medan Sverige kammade noll.

I juryn fanns då 19 danskar, och endast två svenskar.

Dessutom hålls den första urvalsomgången, där det bestäms vilka bidrag från Norden som skickas vidare till omgång två och tre, i Köpenhamn.

Den svenska underrepresentationen i juryn är ett problem, enligt Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma.

– Vi ska se till att få in fler svenskar i juryn. Det är lärorikt, bra för nätverkandet och kan lyfta intresset i Sverige för tävlingen, säger hon.

Eva-Lotta Laurin säger att hon har tagit del av farhågor om att danskdomaninsen i juryn skulle kunna påverka utgången av tävlingen. Men själv ser hon inte ett samband.

– Det tror jag absolut inte, säger hon.

På måndagen arrangerade DMA flera seminarier där danskarna skulle berätta hur det kommer sig de danska byråerna lyckas så bra i Echo Awards.

Bland annat berättades att danskarna är ”världens lyckligaste folk” och att företagskulturen inte är hierarkisk.

Det blev för magstarkt för en deltagare i den svenska delegationen – som lämnade föreläsningen efter bara en minut.

– Jag stod inte ut, säger DMA-deltagaren till dagensmedia.se.

Rolf Carlsen, vd för Maxumus som vann ett brons under tisdagskvällens Echo Awards, var en av de som talade från scenen.

Han har själv suttit i juryn men tror inte att danskarnas stora representation påverkar utgången i tävlingen.

– Förhoppningsvis inte. Det vore inte bra. Jag tror att det handlar mer om att vi verkligen är engagerade i och fokuserade på DMA, säger han till dagensmedia.se och fortsätter:

– Bara det faktum att vi tycker att det är viktigt spelar in för att få många danskar i juryn.

I år plockade Danmark tre brons och tre silver, varav Relationshuset Gekko, vann flest.

DMA:s presschef Susan Tapplinger har, trots upprepade förfrågningar, inte kunnat leverera en lista över årets jury.

Swedmas vd Eva-Lotta Laurin har under veckan lyft frågan med ansvariga på Echo Awards.

 – De var väldigt positiva till fler svenskar i juryn, säger hon.

Tidigare har Guldnyckeln, Sveriges tävling för direktmarknadsföring, gjorts om för att mer likna Echo Awards, vilket ska leda till att fler vinnare i Guldnyckeln ska kunna lyckas i Echo Awards.

Eva-Lotta Laurin hoppas att Sverige i framtiden ska kunna spöa Danmark genom att helt enkelt få fler byråer och kunder att vilja tävla i Echo Awards.

– Där har jag ett stort jobb att göra, konstaterar hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.