Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

IRM: Reklamköpen ökade med 2,4 miljarder

Publicerad: 15 Februari 2011, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Massiva investeringar i internet och tv motorn i reklammarknadens tokvändning.


Krisåret 2009 föll reklamköpen med 4 miljarder kronor. Men redan året efter vände marknaden - rejält.

Enligt IRM ökade reklamköpen med 2,4 miljarder kronor  - eller 8,6 procent - mellan 2009 och 2010. De totala köpen uppgick till 30,1 miljarder kronor.

Den enorma efterfrågan på tv-reklam som Dagens Media rapporterat utförligt om ledde till att tv-mediet upplevde sitt bästa år någonsin förra året. Tv-investeringarna ökade med 18,3 procent, alltså betydligt mer än marknaden i stort.

Detsamma gäller för internet, som växte 14,5 procent. År 2009 sprang internet om tv, men trots tvs rekordår är webben fortfarande något större.

Morgon- och kvällspress var svårt sargade efter 2009. År 2010 däremot var man tillbaka på höga nivåer, med ökningar på 10 respektive 17 procent.

Endast tryckta kataloger och text-tv visar en tydlig nedgång. 

– Den svenska reklammarknaden gjorde, i likhet med Sveriges ekonomi, en comeback under 2010 som saknar motstycke. Att reklammarknaden växte med nära 9 procent redan året efter finanskrisen visar att den underliggande tillväxten är mycket stark, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Enligt Mediebyråbarometern, som mäter nettoreklamköpen via mediebyråerna, ökade reklamköpen med 18 procent år 2010.

Se siffrorna för alla medieslag i spalten till höger.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.