Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

IOGT-NTO kampanjar mot alkoholreklam i brevlådan

Marknadsdomstolens dom – som gör det fritt fram för alkoholreklam i brevlådan – får IOGT-NTO att reagera.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Maj 2015, 10:56
Uppdaterad: 03 Maj 2016, 14:19

Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Organisationen har idag sjösatt en "blixtkampanj" där den som vill slippa alkoholreklamen kan få en dekal med texten ”Alkoholreklam – Nej Tack!” skickad till sitt hem.

Dekalen kan beställas på kampanjsidan iogt.se/nejtack.

– Vi har lyft problemen med alkoholreklam länge och den här domen visar ännu tydligare att det är dags att sätta ner foten. Våra politiker måste agera och ta ett helhetsgrepp kring hela frågan med marknadsföring av alkohol, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO, i ett pressmeddelande.

Dagens Media berättade om den nya domen i tisdags.

Konsumentverket ansåg att vinföretaget The Wine Companys direktreklam inte uppfyllde alkohollagens krav om "särskild måttfullhet", och valde därför att dra vinföretaget till Marknadsdomstolen.

Kravet om särskild måttfullhet handlar om att de som marknadsför alkohol måste vara särskilt försiktiga i reklamen eftersom de inte får uppmuntra till ökad konsumtion av alkohol. Det handlar till exempel om att reklamen inte får vara påträngande.

Marknadsdomstolen gav dock The Wine Company rätt – och tvingar KO att betala nästan 800 000 kronor i rättegångskostnader.

– Det här är en sammanlagd bedömning efter flera omständigheter. Skulle man ändra på någon av dem och börja skicka reklam till exempel till människor under 25 så kanske det inte skulle vara måttfullt längre, sade KO-sekretariatets jurist Gunnar Wikström till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ OM ILSKAN MOT KAMPANJEN:

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.