Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

IK Stockholm backar – tvingades säga upp personal

Publicerad: 16 januari 2013, 05:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

IK Stockholm tvingades banta med fyra tjänster när kunderna drog i bromsen.


IK Stockholm – en byrå specialiserad på direktmarknadsföring – har växt rejält de senaste åren.

Så sent som i december förra året kunde IK Stockholm ståta med att för andra gången bli klassat som ”Gasellföretag” av Dagens Industri.

Omsättningen har mer än fördubblats från det brutna räkenskapsåret 2007/2008 till räkenskapsåret 2010/2011.

Men bolagets nya bokslut, som inkom till bolagsverket strax innan jul, visar att tillväxttrenden är bruten.

Omsättningen backade från 36,3 till 28,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på minus 1,4 miljoner kronor.

Förlusten täcks upp med pengar från bolagets periodiseringsfond.

Efter flera års tillväxt – då personalstyrkan växt – har IK Stockholm under hösten tvingats omstrukturera och dra ned på personalen.

Fyra medarbetare har fått lämna byrån.

– Det känns ju jättetråkigt. Det är personer som vi gillar och har anställt för att de är bra. Det är alltid trist att göra neddragningar, men vi har ett ansvar för de som är kvar att ha en fungerande verksamhet.

IK Stockholm består nu av 19 medarbetare.

Efter omstruktureringen ser Magnus Nyström nu positivt på framtiden.

– När vi nu har vidtagit åtgärder är vi bättre rustade för framtiden.

Magnus Nyström kan dessutom glädjas åt att storkunden Bring efter en upphandling valde att förlänga sitt avtal med IK Stockholm i tre år.

– Bring är en för oss en väldigt stor och fin kund som vi är glada över att få behålla.

Under hösten har Hemfrid, PRO samt Bavaria Stockholm valt att inleda samarbete med IK Stockholm.

Andra stora kunder är SPP, Cancerfonden och TDC.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.