Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Ica-butik inte billig nog

Publicerad: 4 April 2014, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

En Maxi-butik fälls av Reklamombudsmannen för att de marknadsfört sig som billigast i Sverige.


Direktreklamen, som av en privatperson har anmälts för att vara vilseledande, utgörs av ett utskick från en Ica Maxi-butik i Erikslund, som ligger i utkanten av Västerås.

Rubriken i utskicket lyder: "Sveriges billigaste stormarknad". I anslutning till rubriken finns en text som förkunnar: "Ja, det är hela vår idé".

Reklamombudsmannen, RO, menar att stormarknaden inte har styrkt påståendet att de skulle vara billigast i Sverige, och fäller därför direktreklamen för att vara vilseledande.

Stormarknaden skriver i sitt yttrande till RO att meningen "Ja, det är hela vår idé" i samband med rubriken ger uttryck för en ambition, snarare än ett konstaterande kring att deras varor är billigast.

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.