Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

"I sociala medier gör man inte reklam"

Mer data, bredare analysmetoder och bättre kundrelationer. Det är årets starkaste trender inom direktmarknadsföring, säger Jonas Åkerlind, ordförande i årets Guldnyckeln-jury.


Publicerad 2013-03-21 09:42
Uppdaterad 2015-12-06 13:51

Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Dela artikeln:

Ungefär 150 bidrag har granskats av juryn till årets Guldnyckeln – direktmarknadsföringsbranschens stora tävling arrangerad av Swedma.

Ikväll delas priserna ut under en stor gala på Annexet i Stockholm.

– Det har varit många bra kampanjer överlag och juryn har haft det tufft. Men den har varit proffsigt selektiv och haft höga krav, inte minst vad gäller bidragens innovationsnivå, säger juryordföranden Jonas Åkerlind, som till vardags är kreativ chef för Kaplan.

Enligt honom har bidragen hållit en hög nivå såväl kreativt som strategiskt. En stark trend är att byråerna utvecklar nya sätt att mäta och utvärdera resultaten.

– Vi ser fortfarande en del gamla beprövade metoder, men även ett bredare spektrum av analysmetoder som ger bättre resultat, säger Jonas Åkerlind.

Vilka möjligheter står direktmarknadsföringen inför just nu?

– Både på Cannes Lions och på DMA 2012 i Las Vegas var det stora samtalsämnet hur man använder data för att bryta igenom mediebruset och nå nya målgrupper.

– Ju mer du vet om din kund, desto mer lönsam kan din reklam bli. Samtidigt blir kundrelationerna allt mer affärsstrategiska, med hjälp av rätt data kan du fördjupa relationen med de bästa kunderna och därmed stärka varumärket, säger Jonas Åkerlind.

Och den största utmaningen?

– Att få företag att sätta kundrelationer högre upp på agendan. Det gäller att se datahantering som ett affärsstrategiskt redskap för att skapa lojalitet.

Jonas Åkerlind påpekar samtidigt att det inte finns några genvägar till en bra kundrelation – exempelvis på Facebook.

– I sociala medier gör man inte reklam, där bygger man relationer. Om företag vill in i den sfären måste man respektera de regler som gäller.

Om du fick önska något av nästa års tävlande, vad skulle det vara?

– Bättre och tydligare resultatredovisning som kopplas till uppdragets utmaning och målsättning. Det är en återkommande sak som kan behöva förbättras, säger Jonas Åkerlind.

Denna artikel är tidigare publicerad i Dagens Medias papperstidning #4 – som hade tema direktmarknadsföring.

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.