Här är juryn för Guldnyckeln 2017

2016-12-02 16:56 Simon Nilsson  
Juryordförande för Guldnyckeln 2017. Foto: Irina Pripon

Den 22 mars är det dags för Guldnyckeln 2017 – nu har nomineringsprocessen öppnat och juryn presenterats. Ordförande för tävlingens jury är Ulrika Good: "Idédriven reklam fungerar så mycket bättre än icke idédriven".

I dag öppnar nomineringsprocessen till Guldnyckeln 2017. I samband med det presenterades också tävlingens jury.

År 1982 delades de första guldnycklarna ut. Den 22 mars är det dags för Galakvällen och nu har juryn som ska utse vinnarna presenterats. Juryordförande för 2017 års Guldnyckeln är Ulrika Good.

Hur kommer man märka att det är du som är juryns ordförande?

– Mitt uppdrag är att få fram det bidrag som i långa loppet kan hålla för att nagelfaras och som vi kommer att vara så stolta över som möjligt. Ambitionen är att belysa en reklam ifrån så många vinklar som möjligt, säger Ulrika Good till Dagens Media.

Varför ska man tävla i reklam?

– Det handlar, dels om att det är roligt, men det är inte det viktigaste, utan om att idédriven reklam fungerar så mycket bättre än icke idédriven. Både marknadsavdelningar och reklambyråer behöver därför att starka inspirerande kampanjer lyfts fram som goda exempel.

Vad gör Guldnyckeln så speciell?
– En kombination mellan kreativitet och resultat, och det är inte alla priser som gör det. Guldnyckeln utgår från de tre synvinklarna kreativitet , affärsmässighet och insikt, ungefär som i Cannes Lions.   

Hur kommer ni gå tillväga för att utse vinnarna?

– Vi gör det här från grunden, det börjar med en första runda eller grundsållning. Sen analyserar vi bidragen noggrant och ställer dem mot varandra.

Vilka trender kan ni se iår? 

– En trend är värdestyrda kampanjer, som bland annat Åhléns och H&M gjort, där man tar ståndpunkt i en viktigt samhällsfråga. Som företag gör man något mer än att säga "kom och köp".

Hur tror du framtiden kommer se ut?

– Det här med bygga på emotioner snarare än rationella argument tror jag kommer vara en viktig del av framtida marknadsföring. Risken är möjligen att någons emotion kan bli ilska. Men det går att bevisa att emotionellt kopplad reklam är mer framgångsrik, så därför hoppas jag att vi ser mer sådan i framtiden.

Hela juryn för Guldnyckeln 2017:

Anders Kåpe, Mecka

Anna Calmerskog, McDonalds

Anna Sahlin, HM

Ann-Charlotte Hellström, Kaplan

Anna-Karin Lundgren, Smicker

Christel Hedin, Abakus

Erik Frisell, MRM Mc Cann

Fredrik Hildebrand, Creuna

Gabrielle Grette, Baltasar

Hedvig Hagwall-Brukner, King

Helena Didehvar, Iris

Jim Carlberg, Tele2

Karin Rosell, E.On

Kristin Bernhardsson, Kombispel

Kristina Berg, DDB Stockholm

Magnus Tengzelius, Volt

Malin Wessman, ICA

Maria Rosén, Elite Hotels

Martin Cedergren, M&C Saatchi

Mattias Andersson, SAS

Patrick Kampmann, Volontaire

Paul Collins, DigitasLBI

Pia-Maria Falk, Åhléns

Sedir Ajeenah, Garbergs

Stephanie Moradi, ÅkestamHolst

Ulf Rönnbäck, Pool

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt