Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Han tar över Swedma

Publicerad: 7 Oktober 2013, 07:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Swedmas jakt på ny vd är över.


I juni kunde Dagens Media berätta att Eva-Lotta Laurin sagt upp sig från jobbet som vd för Swedma. Därmed tappade organisationen, som företräder direktmarknadsföringsbranschen, sin fjärde vd på fem år.

Sedan dess har en ”intensiv rekrytering” pågått.

Det blir den före dette vd:n på PAR, Tore Thallaug, som tar över från slutet av oktober.

– Jag har varit i branschen länge och känner företagen, personerna och verksamheten väl. Det ska bli spännande att och utmanande att leda organisationen, säger han till Dagens Media.

Vad står högst på din agenda?

– Dels är det naturligtvis EU:s gemensamma datalag som nu diskuteras. Där måste vi kämpa för att behålla vår svenska modell som står för öppenhet och egenkontroll.

Vad tror du om möjligheterna att det blir så?

– Vi får se. Men min uppfattning är att lagstiftarna går ut hårt i början, och att lagförslagen sedan jämkas och blir mer urvattnade.

Tore Thallaug har ett förflutet sin mångårig vd på PAR, ett bolag som många direktmarknadsförare anlitat flitigt för adressurval och målgruppssegmentering.

Han lämnade dock bolaget i samband med den stora omorganisation som ägaren Bisnode genomförde, där PAR och Direkt Media slogs ihop och upphörde som egna varumärken.

Sedan ett år tillbaka har Tore Thallaug drivit egen verksamhet.

– Det första jag kommer att göra är att sätta mig in i verksamheten och lyssna på vad medlemmarna tycker är viktigt.

Hur mycket får du i lön?

– Det får vara en fråga mellan mig och styrelsen än så länge.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.