Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Han är Årets Branschpersonlighet

Publicerad: 22 Mars 2012, 12:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Björn Nerell utsågs i dag, på Guldnyckelns prisutdelning i Annexet, till ”Årets Branschpersonlighet”. Även utmärkelsen ”Årets Stjärnskott” delades ut.


Bakom direktmarknadsföringsgalen Guldnyckeln står branschorganisationen Swedma. Organisationens styrelse utgör också juryn bakom Årets Branschpersonlighet.

– Valet av Björn som Årets Branschpersonlighet känns helt naturligt, nästan som en underdrift. Få har betytt så mycket för en bransch överhuvudtaget, säger Eva-Lotta Laurin, vd på Swedma i ett pressmeddelande.

Juryns motivering lyder:

"The direct marketing guru of Sweden, skriver Mikael Gullström, grundare av bland annat nxt communication och ONE Media, i sin rekommendation av Björn Nerell på Linked In. Ingen kunde ha sagt det bättre. Björn har varit en frontfigur för och förespråkare av direktmarknadsföring sedan långt innan de flesta av oss ens kunde stava till dialog eller relation.

Björn Nerell grundade och drev en av branschens mest framgångsrika dm-byråer någonsin och har lärt upp i princip samtliga av ledarna av dagens mest tongivande dm-byråer. Branschen är oändligt tacksam för hans insatser i direktmarknadsföringens tjänst och belönar honom därför med utnämningen Årets Branschpersonlighet 2012."

Även Årets stjärnskott utsågs på galan och det är Adam Lundberg på byrån Rodolfo. Han har ett förflutet på bland annat Ogilvy One, Trackster och Ogilvy & Mather i Los Angeles. Han var  med att vinna det enda svenska priset vid International Echo Awards 2008 i form av ett brons för IBM och Ogilvy One Sverige.

Juryns motivering lyder:

"Han är en person som gått från klarhet till klarhet. Med en sällan skådad ödmjukhet, en stor portion kunskap och engagemang för kunden är han en självklar vinnare i Årets Stjärnskott!"

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.