Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

Guldnyckeln hackar 50 reklambyråsajter

För att utbilda reklambyråerna om vad direktmarknadsföring är skickar Swedma ”hackermejl” till landets reklambyråer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Januari 2013, 14:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:58

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedmaMecka

Sätter du likhetstecken mellan direktmarknadsföring och bunten med reklamblad på hallmattan? Då är du inte ensam.

Många av landets stora reklambyråer har inte riktigt koll på begreppen, enligt Swedma som står bakom Guldnyckeln – en tävling i just direktmarknadsföring.

Nu går Swedma ut i en kampanj för att få fler reklambyråer att tävla i Guldnyckeln.

– Syftet med kampanjen är att visa byråer som vanligvis inte tävlar i Guldnyckeln konkreta kampanjer de faktiskt kan tävla med oavsett vilken mediekanal de har gått i, säger Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma.

Under torsdagen och fredagen har ett stort antal anställda på omkring 50 svenska reklambyråer fått en länk i sin mejlbox. Den som väljer att klicka får se sin webbläsare bli svart, täckas av grön kod för att sedan visa upp en ”hackad” variant av byråns egen sajt.

– Där lyfter vi fram ett par exempel på jobb som byrån har gjort som skulle kunna vara lämpliga att tävla med i Guldnyckeln, säger Lasse Kampe, copywriter på Mecka, byrån som ansvarar för Guldnyckelns marknadsföring.

Varför gör ni detta?

– Många byråer vet inte riktigt vad direktmarknadsföring är. Vi vill visa att mycket av det byråerna gör är direktmarknadsföring, och därmed tävlingsbart i Guldnyckeln, utan att de vet om det.

Finns det fördomar om direktmarknadsföring?

– Vi gjorde en snabbenkät där vi ringde runt till byråer och ställde frågan vad direktmarknadsföring är. Många sätter likhetstecken mellan direktmarknadsföring och det man får i brevlådan. Vi vill försöka lätta den dimman lite.

Så vad är direktmarknadsföring?

– Alla kanaler kan vara direktmarknadsföring om det ger ett mätbart resultat på individnivå.

”Hackermejlen” är en del av kampanjen kring årets upplaga av Guldnyckeln, som avgörs på Annexet i mars.

Kampanjen består även av dr-utskick, annonser och en bok med exempel på typiska direktmarknadsföringskampanjer.

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedmaMecka

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.