Direktmarknadsföring
Guldlådans nomineringar klara
Publicerad: 13 december 2012, 13:26
Forsbergs skola står för tre av sex nomineringar i Postens dr-tävling Guldlådan.
SH
Sofia Hvenström
I år är Guldlådan indelad i två kategorier – b2b och välgörenhet/ideell verksamhet.
I b2b-delen gick uppdraget ut på att lösa hur Returpack ska kunna öka återvinningen av flaskor och burkar i restaurangbranschen.
Den ideella delen handlade om Hjärt-Lungfondens ambition att lyfta problemet med kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar i anslutning till det kommande EM-slutspelet i damfotboll.
Totalt sex bidrag, tre per kategori, gör upp om vinsten i finalen som sker den 23 januari.
– Vi har fått in väldigt många bra bidrag med kreativ och strategisk höjd. Det är förstås väldigt roligt och med tanke på det studenterna har visat upp tycker jag framtiden ser ljus ut för direktmarknadsföring, säger Carin Ivrell, ansvarig för Guldlådan på Posten, i ett pressmeddelande.
Den skola med flest nomineringar är Forsbergs skola som är nominerad med ett bidrag i b2b och två bidrag i den ideella delen. De andra skolorna som har blivit nominerade är Berghs, Beckmans designhögskola och Medieinstitutet, som alla har en varsin nominering.
Nomineringar
Returpack
"Vi är pantade" Berghs.
Beksrivning av bidraget: Returpack skapar en kampanjsida som listar Sveriges “gröna" och "röda” restauranger. “Röda” företag är de som inte är anslutna till Returpacks panthantering och “gröna” är istället de som har anslutit sig till systemet. För att undvika att “röd-listas” behöver restaurangen bara ansluta sig till Returpacks panthantering. Returpack startar sedan tävlingen “Pantad” där uppgiften för deltagarna är att panta så stor del av sina returburkar/flaskor som möjligt.
"Vi gör det åt dig" Beckmans designskola.
Beskrivning av bidraget: Kampanjen syftar till att belysa grundkärnan i Returpacks företagstjänst. Returpack pantar dina burkar och PET-flaskor åt dig, en hjälpsam inställning som genomsyrar dr-utskicket, där Returpack på olika sätt har underlättat för mottagaren att ta till sig budskapet. När brevet anländer är det redan uppsprättat, viktiga textpartier är understrukna och pappret är knögglat.
"Anställ Johan" Forsbergs skola.
Beskrivning av bidraget: Kampanjen består av ett ansökningsbrev för jobb hos den tilltänkta restaurangen, caféet eller baren. Avsändaren är en fiktiv person som söker återvinningsjobbet helt utan ersättning. Brevet leder via en signaturadress vidare till ett anställningsformulär och mer information.
Hjärt-Lungfonden
"Låt inte slumpen avgöra" Forsbergs skola.
Beskrivning av bidraget: Ett koncept med tre olika delar: dr i flockat tryck till ledare och styrelser för flickfotbollsklubbar i respektive EM-städer, dr-utskick till den primära målgruppen: kvinnor 35+ som är vårdnadshavare i de sju städer där EM utspelas. Det är dem som ligger i den tidiga riskzonen samt har koppling till flicklagen. Till sist tält utanför arenorna där man kan testa blodtryck och kolesterol.
"Alla borde bära klänning" Medieinstitutet.
Beskrivning av bidraget: Det huvudsakliga fokuset med kampanjen är att skapa uppmärksamhet och vetskap om det faktum att hjärtforskningen idag sker näst intill uteslutande på det manliga hjärtat, trots att kvinnor också blir sjuka i precis samma utsträckning. Det finns ett tydligt genusperspektiv, därför har vi tagit in en man i en röd klänning som visar sitt stöd för kampanjen.
"Var med hela matchen" Forsbergs skola.
Beskrivning av bidraget: Kampanjen jämför livet med en fotbollsmatch. Både på planen och i livet sker fantastiska ögonblick som vollymål och perfekta passningar. Man kan också ibland stå offside både på planen och i livet. Men man är ett lag som spelar tillsammans, man är ett lag som tillsammans spelar till 90, precis som i verkliga livet.