Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Gadd ska rädda ålen

Publicerad: 22 Juni 2011, 03:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Här är kampanjen som ska förvandla ålen från ett slemmigt djur till en riktig sötnos.


Ämnen i artikeln:

Gadd

Ålen är för många en given delikatess på julbord och vid andra festliga tillfällen. Men den feta fisken är också utrotningshotad – på grund av hårt fiske.

Nu startar Naturskyddsföreningen en kampanj för att samla in pengar för att kunna köpa fiskerättigheterna från ålfiskare, och därmed minska mängden ål som fångas.

Gadd står bakom kampanjen som ”gör ålen söt”.

Byrån menar att det är ”ett välkänt faktum” att gulliga djur drar in mer pengar vid insamlingar. Ålen i kampanjen har därför piffats till med tiara, örhängen, läppstift och mascara.

Bildlösningen innehåller typiska svenska element, som den röda sommarstugan, för att visa att det inte handlar om något avlägset problem.

– Vi vill upplysa om att ålen är viktig – trots att den är lite osnygg, säger Anna Hemlin, ansvarig för medlemskap och privat insamling på Naturskyddsföreningen.

Kampanjen består av direktreklam och internetmarknadsföring. Men Naturskyddsföreningen hoppas även på pr och spridning i sociala medier.

– Vi försöker synliggöra detta i de kanaler vi använder. Men vi har lite resurser då en stor del av pengarna går åt till att köpa fiskerättigheterna till ålarna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Gadd

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.