Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Fredrik Reinfeldt på Guldnyckeln: "Det svåraste som finns..."

Publicerad: 19 Mars 2015, 15:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt konstaterar vad som krävs för att "få människor att ändra uppfattning om en".


Det var förändring som präglade hela Fredrik Reinfeldts föreläsning på Guldnyckeln. Enligt honom upplever Sverige en tid med så stora förändringar att det saknar motstycke i historien.

– Människor i Sverige blir allt äldre. Har ni sett filmen om 100-åringen som försvann? Det är helt fel. Det är inga 100-åringar på väg att försvinna, de är på väg att översvämma oss, säger Fredrik Reinfeldt och fortsätter:

– De äldre idag är dessutom friska och har köpkraft. Jag blir fascinerad av de resekataloger som visar 25-åringar på en resa de inte har råd med. Sätt äldre personer på omslagen istället. Det är de som kommer att betala resorna.

Han hävdar att den ständigt växande världen kommer att leda till en helt ny grupp av köpstarka människor.

– 300 miljoner kineser har en västerländsk levnadsnivå. Det är lika många som hela USA:s befolkning. Det skapar helt nya konsumtionsmönster och en enorm global efterfrågan, säger Fredrik Reinfeldt och fortsätter:

– Det gängse företagandet i Sverige handlar om kunskapsförädling och det gör att den svenska marknaden till slut blir för liten. Svenska företag blir snabbt exportföretag.

Under föreläsningen kopplade han ihop Moderaternas förändringsarbete inför valet 2006 med de utmaningar som handeln står inför i dag.

– Går jag in i en butik frågar de direkt om jag vill bli medlem. I vad? Jag förstår att det är ett sätt att säga att företagarna gillar lojalitet, men det kom de politiska partierna på för 25 år sedan att det inte fungerar, säger Fredrik Reinfeldt.

Istället föreslår den före detta statsministern att företagen, istället för att försöka tvinga kunder att bli lojala, hela tiden måste förändras för att locka till sig potentiella kunder.

– Att tro att man kan säga en gång att en förändring har skett räcker inte. Bland det svåraste som finns är att hela tiden motivera en ständig rörelse, men det är vad som krävs om man vill få människor att ändra uppfattning om en, säger han.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.