Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

"För många avbrott sänker kvalitén på tittandet"

Publicerad: 26 Augusti 2010, 04:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Moderaten Staffan Appelros tycker inte att reklam tillför någonting i samhället.


Ämnen i artikeln:

VänsterpartietDagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

Lars Ohly (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Alkoholreklam och tobaksreklam bör inte vara tillåten överhuvudtaget.

Reklam riktad till barn måste begränsas.

 

Staffan Appelros (M)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, i tv är det störande.

Varför?

– Med för många avbrott sänker det kvalitén på tittandet.

 

Louise Malmström (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Det vet jag inte riktigt…

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Inte generellt, men ibland går det över gränsen.

Varför?

– Jag gillar inte när det är fördomsfullt och sexistiskt. Har ibland reagerat på sexistisk reklam eller reklamer som stereotypiserar, exempelvis där män hyllas.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev