tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Folk har svårt att freda sig mot reklamen"

Publicerad: 23 augusti 2010, 04:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Hans Linde från Vänsterpartiet tycker inte att reklamen har något viktigt syfte. "Snarare är den ett störande kommersiellt inslag när man vill se på film eller ta del av annan information", säger han.

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

Gunnel Wallin (C )

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– I stort ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– På vissa fronter.

Varför?

– Jag gillar till exempel inte reklam för sådant som är skadligt för hälsan, exempelvis tobak.

 

Hans Linde (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag har svårt att se att reklamen fyller en viktig roll i samhället, snarare är den ett störande kommersiellt inslag när man vill se på film eller ta del av annan information.

 

Göte Wahlström (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Folk har svårt att freda sig mot reklamen och därigenom finns det anledning att titta på begränsningar.

Läs hela undersökningen i DM Plus.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev