Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

Fjolårsvinnarnas favoriter

Förra årets vinnare tippar utgången i kvällens Guldnyckelgala.


Publicerad 2014-03-20 09:08
Uppdaterad 2015-12-06 12:44

Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Dela artikeln:

Kalle Widgren, cd TBWA

Vann Diamantnyckeln 2013 och två guldnycklar med "The Ice Record Project" för Shout Out Louds.

Hur har priset påverkat året som gått?

– Det är alltid roligt när andra uppskattar de jobb vi gör, och ganska många har ju uppskattat den där skivan av is så den har ju såklart skänkt viss glädje och stolthet. Bland annat när vi vann sådär mycket priser i Guldnyckeln.

Vilken kampanj är värld en Guldnyckel i år?

– I min egen brevlåda eller inkorg - inte ett smack tyvärr. Men jag tycker att "Elmsta 3000 Home Invasion" av Saatchi& Saatchi borde vinna något.

 

Emma Zetterholm, copy frilans

Vann guldnyckel för Lafas och Esters Kondom 08 ”Världens bästa liggplats”

Hur har priset påverkat året som gått?

– I det här yrket är den här typen av priser en bekräftelse på att man har gjort något bra. I arbetet med Lafa känns det alltid extra roligt när kommunikationen verkligen fungerar, eftersom det gäller en så viktig sak som ungdomars inställning till kondom. Att dessutom vinna i Guldnyckeln, specialisttävlingen inom denna kategori, kändes särskilt kul.

– Tyvärr jobbar inte Ester med Lafa längre.

Vilken kampanj är värld en Guldnyckel i år?

– En av mina favoriter är RBK:s ”Natalia Project” för Civil Rights Defenders. Den visar att insikt i kombination med intelligent och kreativ problemlösning kan vara en enorm kraft. Och det behövs den här världen. Jag gillar dessutom skarpt ”Klas-Heidi” och "Home Invasion" för Elmsta Horror Fest, för att de gör tillvaron lite roligare och lite knäppare på ett begåvat sätt.

 

Daniel Vaccino, DDB Stockholm

Årets copywriter 2013 (och nominerad igen, tredje året i rad)

Hur har priset påverkat året som gått?

– Det har varit väldigt betydelsefullt och viktigt, jag blev otroligt glad. Det är ett av få priser som är så tydligt kopplade till copyhantverket, och jag blev superglad över att bli upplyft för min text. Det gav ökat självförtroende. Att vara nominerad igen gör mig väldigt stolt. Jag har en förkärlek till dm, jag gillar att skriva direkt till en person.

Någon annan copy du vill lyfta fram?

– Det finns många. En är Hanna Björk på Åkestam Holst. Här på DDB finns Magnus Jakobsson och Olle Langseth, dem har jag snott mycket av.

Vilken kampanj är värld en Guldnyckel i år?

– RBK:s ”Natalia Project” för Civil Rights Defenders är beundransvärd på många sätt. Dessutom Saatchi Saatchis ”Home Invasion” för Elmsta 3000 Horror Fest. De hr gjort bra saker i fem år, det är svårare än att göra en bra sak.

 

Louise Wallgren, Volt Reklambyrå

Vann Folkets nyckel 2013 med Friskis Sthlms instagramkampanj #friskissthlm

Hur har priset påverkat året som gått?

– Det var fantastiskt att vinna folkets nyckel, inte minst med en sådan kund som Friskis. Det peppar till att tävla mer och gör att kampanjerna syns mer. Vinsterna har stärkt samarbetet med Friskis som är stolta över att kampanjer där medlemmarna själva medverkar har varit så framgångsrika. Efter vinsten berättade vi på Instagram, där kampanjen gjordes, att vi vunnit och tackade alla medverkande, så att alla ska känna att de medverkat. Att vi i år är nominerade för uppföljningskampanjen, med betydligt mindre budget känns väldigt kul.

Vilken kampanj är värld en Guldnyckel i år?

– Lufthansas och DDB:s Klaus-Heidi-kampanjen tror jag mycket på. Det är en vågad och annorlunda kampanj. Att få 40 personer att byta namn är ett tydligt bevis på engagemang.

 

Henrik Hansson, projektledare och strateg Smicker

Vann 2013 med Halebop för nyhetsbrevet Bopnytt (och nominerad igen för Bopnytt 2.0)

Hur har priset påverkat året som gått?

– Det innebär ännu högre förväntningar på att vi ska leverera för kunden. Priset stimulerar oss till att fortsätta att utvecklas tillsammans med Halebop och hjälpa dem att bli ännu bättre, det ger inspiration, energi och bekräftelse. Jag är väldigt stolt och förväntansfull över att vi är nominerade igen för samma sak. Det är en fantastisk bekräftelse på att vi gör rätt saker för vår kund.

Vilken kampanj är värld en Guldnyckel i år?

– Jag är imponerad över hur ett flygbolag kan få 40 personer att byta namn till Klaus-Heidi, det är en häftig resa som Lufthansa och DDB Stockholm har gjort.

 

Anders Kåpe, projektledare Mecka.

Vann guldnyckel 2013 med "Kokosnöten" för Nexans.

Hur har priset påverkat året som gått?

– Det är viktigt för oss med framgångar i tävlingar som Guldnyckeln, där strategi, kreativitet och effekt belönas. Det har varit positivt för vår eget pr-arbete, som är en del i vårt jobb för att attrahera nya kunder. Vi har fått nya samarbeten under året, där flera sagt att de kontaktat oss då de hört och läst om våra framgångar och vad vi gör. Kampanjen vann även silver i Echo Awards.

Vilken kampanj är värld en Guldnyckel i år?

– Jag är barnsligt förtjust i "Home Invasion" för Elmsta. "Är du Klaus-Heidi" för Lufthansa sticker ju också ut riktigt mycket. Sen är det mycket bra-känsla-i-magen för Natalia Project och Moderreturen. Och sen hoppas vi mycket på vår egen kampanj för Bong, naturligtvis.

 

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.