Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

”Finns bara två ord i huvudet – insane och champagne”

Publicerad: 17 Oktober 2012, 05:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Dagensmedia.se var på plats när Boråsbyrån Mecka firade sina segrar i Las Vegas i natt.


Ämnen i artikeln:

Echo AwardsDirektmarknadsföringDagens Media i USAMecka

Först ett silver i en kategori utan några guldvinnare. Sedan ”Peoples choice awards” – framröstad av DMA:s deltagare som den bästa kampanjen i år.

Borås-byrån Mecka hade all anledning att fira i natt i Las Vegas.

– Nu känns det som om det bara finns två ord i huvudet – insane och champagne, säger Anders Kåpe, projektledare på Mecka Reklambyrå.

Calle Österberg, Pontus Caresten och Anders Kåpe från Mecka, samt Per Forsberg från X-com, som hjälpte till med de tekniska lösningarna, och Anna Kjellgren från kunden Borås Stad, kom till Las Vegas under fredagen och lördagen.

Då visste de att de skulle vinna någon form av pris – men inte vilket.

– Att Borås Stad får silver i en kategori där det inte delades ut några guld, och sen får ”Peoples choice awards” är helt fantastiskt. Det är kul för oss, för kunden och för Swedma-gänget – att Sverige är med här och vinner, säger Anders Kåpe.

Meckas ”Framtidens skolkatalog” – en liten kampanj med en smal målgrupp – vinner i konkurrens mot en rad betydligt större byråer och uppdragsgivare, med avsevärt mycket större budgetar.

Anders Kåpe säger att han kände tidigt under arbetet med kampanjen att den hade kapacitet att bli riktigt framgångsrik och uppmärksammad.

– Kunden har heller aldrig ifrågasatt idén, det har inte funnits några frågetecken kring den, utan frågor har bara uppstått kring själva genomförandet, säger han och fortsätter:

– Kampanjen hade hög relevans, nytta för målgruppen, och var riktigt kul och spännande. Det här med att man kan se in i framtiden gav en spets till kampanjen.

Danmark, som brukar lyckas bra i Echo Awards, kammade hem tre silver och tre brons. Relationshuset Gekk blev den mest prisade byrån bland danskarna.

En lista över samtliga vinnare i Echo Awards 2012 finns här.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.