Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Fiaskot: 0 kronor i försäljning

Publicerad: 25 Oktober 2013, 12:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Kafferosteriet Johan & Nyström har inte sålt för en enda krona – medan Pause Ljud och Bild är lyriska över Postens DM-kampanj.


Ämnen i artikeln:

PostenÅkestam Holst

Med Postens kunskap inom direktmarknadsföring kan du kombinera fysiska och digitala kanaler och öka effekten av din marknadsföring. Med lång erfarenhet av direktmarknadsföring hjälper vi dig hela vägen.

Så presenterar direktmarknadsföringsjätten Posten sin kampanj ”DM-effekten”.

Tre kampanjer framtagna av Åkestam Holst, vars resultat kan följas i realtid, ska illustrera kraften i direktmarknadsföring.

För kafferosteriet Johan & Nyström är ”DM-effekten” en stor nolla, kan Dagens Media berätta.

– Det har varit en flopp. Vi ska ha ett utvärderingsmöte med Posten och Åkestam Holst, och jag är inte ute efter att såga dem, men kampanjen gav noll affärer, säger Anders Nelander, marknadschef på Johan & Nyström.

 Menar du ni inte sålt för en enda krona?

– Det är ingen som köpt något överhuvudtaget.

Kampanjerna har varit gratis för de tre företagen eftersom de är en del av Postens marknadsföring. Men för en liten aktör som Johan & Nyström har den inneburit mycket arbete.

– Vi har lagt ned många mantimmar på kampanjen vilket också har ett värde, och detta är vad vi får tillbaka, säger Anders Nelander.

Även Middagsfrids vd har varit mycket kritisk till kampanjen och uppgett att bolaget inte släpptes in i processen.

Anders Nelander har ett förflutet på byråsidan, och har egna kunskaper om direktmarknadsföring. Rätt utförd uppger han att man kan nå öppningsfrekvenser – alltså att mottagaren faktiskt öppnar försändelsen och tittar på erbjudandet – på över 50 procent.

Redan innan utskicket gjordes var han tveksam till utformning och antalet enheter.

– Jag sade att det inte håller och hotade att hoppa av.

Parterna landade i ett utskick på 1000 enheter, plus lika många till i en påminnelse. I kuvertet låg ett reklamblad som mottagaren uppmanades att hålla ovanför en varm kaffekopp, varpå länken till kafferosteriets kampanjsajt magiskt framdträdde.

– Jag föreslog en helt annan idé, att vi skulle göra utskicket i en av våra kaffepåsar för att det verkligen skulle sticka ut. Det hade varit en dyrare utskick till en smalare målgrupp, men man hade fått en helt annan respons. Jag har gjort kampanjer med uppemot 70 procents respons, säger Anders Nelander.

På Postens sajt visas antalet inlösta erbjudanden löpande på ett sätt som kan tolkas som att det skulle vara ett om dagen.

Facit är dock mörkare. Det handlar enligt Anders Nylander om ett inlöst erbjudande totalt sett på två tusen utskickade enheter.

Pause Ljud och Bild, det tredje bolaget i kampanjen, är tvärtemot Middagsfrid och Johan & Nyström lyriska över sin kampanj.

– Jag är supernöjd, det är det bästa utskicket vi någonsin gjort. Det enda jag ångrar är att vi inte skickade ut det till fler kunder, säger Fredrik Hjelmquist, vd för Pause Ljud och Bild.

Han har tidigare uppmärksammats för sin banbrytande kommunikation tillsammans med just Åkestam Holst. Samarbetet har även denna gång fungerat bra.

– I början var jag lite grinig, men de vi kom fram till var strålande. Det kände jag i hela magen.

Fredrik Hjelmquist påpekar att direktmarknadsföring har blivit alltmer utmanande under de senaste åren.

– Du som kund har också ett stort ansvar. Man kan inte skylla allt på byrån, och framför allt måste du ha en bra produkt, säger han.

Utskicket för Pause Ljud och Bild bestod av en cd-skiva och ett skrivet budskap som slog fast att cd-skivan som format var död. Det gick ut till 1000 nya kunder och 1000 gamla. 

Utskicket uppmanande kunderna att ta med sig sina gamla cd-skivor till Pauses butik för att på så sätt få rabatt på ett ”Peachtreesystem”  – 1 procent per skiva, upp till 30 procent.

Fredrik Hjelmquist kan inte uppge hur många system man har sålt. Enligt Postens kampanjsajt ska det dock vara sex stycken totalt.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

PostenÅkestam Holst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.