Få hela storyn
Starta din prenumeration
Direktmarknadsföring
Publicerad: 18 juni 2015, 06:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57
Förra året fick han åka själv – nu får Smickers Pepe Larsson sällskap av fyra svenskar i Echo Awards jury.
Echo Awards är världens största tävling för direktmarknadsföring, som i år hålls i Boston.
I fjol var Smickers vd Pepe Larsson ensam svensk i juryn. Sedan dess har Swedma, den svenska branschorganisationen som samarbetar med arrangören DMA, lobbat för att få in fler svenskar i juryn.
Nu står det klart att de har lyckats. Förutom Pepe Larsson tar ytterligare fyra svenskar plats i Echo Awards jury. Det är Philip Ahlqwist, Pia-Maria Falk, Fredrik Hildebrand och Gustav Egerstedt.
– Vi vill göra Echo Awards mer känt i Sverige, det är ju ändå VM i direktmarknadsföring. Historiskt sett har det gått bra för det svenska byråerna, och vi vill även att våra duktiga kreatörer och byråmänniskor ska vara med i juryn, säger Michaela Pålsson på Swedma.
Enligt henne är årets fem personer starka representation ett rekord.
– Vi har inte haft med flera svenskar i juryn på många år. Man kanske inte har lobbat så hårt tidigare.
Förra året vann två svenska byråer guld i Echo Awards.
Saatchi & Saatchi belönades med guld för kampanjen ”Home Invasion” för Elmsta horror fest, i kategorin ”Publishing/Entertainment”. Även Volontaire kammade hem ett guld för kampanjen ”Bullogram” för kunden Vaasan Sverige. DDB:s uppmärksammade kampanj ”Är du Klaus Heidi?” för Lufthansa belönades med ett silver.
I år tävlar nio svenska byråer i Echo Awards.
– De senaste åren har det gått bra för de svenska byråerna, men konkurrensen är stenhård, säger Michaela Pålsson.
LÄS ÄVEN:
• Philip Ahlqwist, Volontaire (andra sållningen).
• Pia-Maria Falk, Åhléns (andra sållningen).
• Fredrik Hildebrand, MRM McCann (andra sållningen).
• Pepe Larsson, Smicker (tredje sållningen – de som går till final).
• Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi (tredje sållningen – de som går till final).
Erik Wisterberg