Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

En miljon kunder till Willys

Efter bara ett halvår har Willys helt digitala kundklubb lyckats locka 1 miljon medlemmar.


Publicerad 2013-09-11 13:02
Uppdaterad 2015-12-06 13:35

Ämnen i artikeln:

Willys

Dela artikeln:

Som Dagens Media tidigare berättat hade Willys, när kundklubben startades i februari i år, som mål att få in en miljon medlemmar de kommande tre åren.

Men redan nu är alltså målet nått.

– Vi kände oss säkra på att vi hade ett bra koncept, men att det skulle tas emot så här väl och så snabbt blev vi glatt överraskade av. Det här är så klart jättepositivt, säger Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på Willys.

Willys lojalitetsprogram, med namnet Willys plus, är helt digitalt och kedjan har alltså valt bort plastkort, pappersutskick och papperskuponger. Istället är det e-post, sajten och en mobilapp som gäller i kommunikationen med kunderna.

Willys plus-appen har laddats ner 400 000 gånger och försäljningen har ökat med 2,2 procent i jämförbara butiker.

Enkelheten är en del av framgångsreceptet, berättar Johanna Eurén.

– Det är enkelt för kunderna att ha allt via datorn eller i telefonen. Dessutom är det ett enkelt koncept som bygger på fler och bättre erbjudanden – vi har inga krångliga bonustrappor eller bonussystem – utan kunden får värdet direkt.

– Och att lojalitetsprogrammet är kortlöst har tagits väl emot.

Vad är nästa steg?

– Nu ska vi lansera lite fler nyheter. Jag kan säga så mycket som att det blir någon form av belöning till våra mest trogna kunder. Dessutom ska vi börja med personliga erbjudanden baserade på köphistorik och vad vi tror kan passa för olika kundsegment.

Sex månader efter lanseringen

* Mer än 1 000 000 aktiva kunder, det vill säga kunder som anslutit sig till programmet och gjort sitt första köp.

* 400 000 nedladdningar av appen

* 5 000 000 besök på willys.se

* Försäljningen har ökat med 4,5 procent totalt och 2,2 procent i jämförbara butiker under första halvåret 2013.

* Antalet Facebook-likes fördubblat till 39 000

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.