Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Echo Awards till Sverige

Publicerad: 14 Oktober 2010, 04:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Swedma för diskussioner med DMA om att ta världens största effekttävling, Echo Awards, till Sverige.


Ämnen i artikeln:

Echo AwardsSwedma

Målet är att på något sätt integrera Echo Awards i Swedmas dm-tävling Guldnyckeln.

- Guldnyckeln kommer inte att försvinna de närmaste åren. Kanske blir det någon form av co-branding eller så blir det en deltävling, men det finns redan idag en kvalifikationsrunda i Skandinavien som vi måste ta hänsyn till, säger PA Prabert, ordförande i Swedma.

Det svenska deltagandet i Echo Awards har i år dock varit väldigt sparsamt. Som Dagensmedia.se tidigare rapporterat var Ogilvy den enda svenska byrå som vann pris, ett silver och ett brons. Dessutom hamnade byrån på ”honors list”, vilket kan likställas med ett diplom.

Både norska och danska byråer deltar i mycket högre utsträckning i Echo Awards och danska Relationshuset Gekko tog bland annat hem det prestigefulla priset för årets kampanj.

- Vi får nog delvis ta på oss att byråerna inte deltar, men samtidigt har vi ett gemensamt ansvar.

Av tradition är Echo Awards stort inom nätverken och i Sverige har vi många lokala dm-byråer, vilket kan vara en anledning till att man inte tävlar. En annan är det långa avståndet till USA och galan och Echo Awards får heller inte särskilt stort medieutrymme i Sverige.

- Vi försöker promota internationella tävlingar och detta skulle jag säga är det verkliga vm i dm, inte Cannes Lions Direct som mest har blivit en dr-kategori, säger PA Prabert.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Echo AwardsSwedma

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.