Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Dubbla priser till Mecka i Echo Awards

Publicerad: 17 Oktober 2012, 03:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Mecka lämnar Las Vegas med ett silver och folkets pris.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnEcho AwardsDirektmarknadsföringSwedmaDagens Media i USA

På tisdagskvällen, lokal tid, stod det klart att Boråsbyrån Mecka belönas med ett Silver i Echo Awards – världens största effekttävling i direktmarknadsföring. Detta för kampanjen ” Framtidens skolkatalog” som byrån tog fram för Borås kommun.

Strax därefter var det dags igen. Priset "People's Choice" som röstas fram av DMA:s besökare gick även det till Meckas kampanj, som var Sveriges enda hopp i tävlingen.

– Det känns riktigt bra. Att Mecka med borås kommunala gymnasieskolor plockar ett silver, i en kategori som inte hade något guld, och ett peoples choise är riktigt riktigt roligt, säger en påtagligt glad Anders Kåpe, projektledare på Mecka, strax efter prisutdelningen.

Tanken med kampanjen var att hjälpa niondeklassare med sitt gymnasieval och öka intresset kring de kommunala skolorna. Genom interaktion via Facebook kunde eleverna lära känna sina blivande klasskamrater samtidigt som de fick lära sig mer om skolor och program.

Tre medarbetare från Mecka, samt två representanter för deras kund Borås kommun var på plats i Mandalay Bays stora ”ballroom” för att ta emot priserna inför ett stort jubel från de övriga svenskarna på plats.

Mecka kände sig som vinnare redan när det stod klart att byrån gått vidare till final.

– Det är det största vi har varit med om, det är oerhört hedrande, sade byråns vd Mats Alfredsson då till dagensmedia.se.

Av den handfull svenska byråer som nominerats i Echo Awards var Mecka den enda som lyckades ta sig vidare till finalen.

Galan mest prestigefulla pris "The Diamond Echo" – som tilldelas den kampanj som juryn anser vara bäst oavsett kategori – gick till Colenso BBDO/Proximity New Zealand.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev