Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Dr ökar stort hos mediebyråerna

Publicerad: 15 november 2011, 07:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Annonsköpen som gjordes via mediebyråer ökade med 14 procent under oktober. Procentuellt sett stod direktreklam för den största ökningen. Samtidigt fortsätter kvällspressen att backa.


Mediebyråbarometern, som mäter de annonsinvesteringar som görs via mediebyråer, visar att reklamköpen ökade med 14 procent i oktober jämfört med samma månad 2010.

Totalt sett har den köpta reklamen via mediebyråer ökat med 11,2 procent sedan årsskiftet.

Störst ökning står direktreklam för, som ökade med 48,3 procent jämfört med samma period förra året. Internet ökade med 31,7 procent medan radio ökade med 29,9 procent.

Tv ökade med 22,5 procent medan utomhus ökade 17,1 procent. Totalt sett investerades 1,52 miljarder kronor i oktober.

– Den starka utvecklingen för oktober månad är mycket glädjande med tanke på att vi jämför med en mycket stark period under 2010. Såväl tv, radio, utomhus, internet och direktreklam har samtliga utvecklats mycket starkt. Däremot är det de tryckta medierna som hittills i år drabbats hårdast av den turbulens som råder i ekonomin, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

För kvällspressen fortsätter kräftgången. Jämfört med oktober förra året har reklamköpen minskat med 9 procent. Under hela året har kvällspressen backat med -3 procent och är därmed den enda kategorin som minskar jämfört med 2010.

– Den negativa utvecklingen för kvällspress handlar främst om minskade räckvidder. Det är inte något nytt utan en långsam, men stadig, utveckling som har pågått i flera år. Det är naturligt att minskade räckvidder även avspeglar sig i reklaminvesteringarna, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.