Diamantnyckeln till TBWA

Reklambyrån TBWA:s iskalla kampanj för indiebandet Shout out louds tog storslam i årets i Guldnyckeln.

En flaska vatten. En form. Och mottagarens egen frys. Det var ingredienserna i TBWA:s lika spektakulära som exklusiva kampanj ”The ice record project” för popbandet Shout out louds – som efter tre års tystnad skulle släppa ny skiva.

Byrån skickade ett experimentellt ”is-kit” till tio utvalda fans och musikjournalister som fick chansen att lyssna på den nya singeln före alla andra.

Haken var bara att de var tvungna att tillverka lp-skivan själva. Av is. Allt för att skapa mystik och magi kring singeln "Blue Ice".

Något som mottagarna dokumenterade och spred via webben och sociala medier.

Under kvällens Guldnyckelngala på Annexet i Stockholm belönades TBWA för kampanjen med det finaste priset: Diamantnyckeln.

”En iskallt genomförd kampanj ... av briljanta kreatörer med is i magen ... med ett resultat som fick juryn att smälta. Ni har redan hört motivering efter motivering gnistra som iskristaller under kvällen. Och det är verkligen coolt att få en så liten och svårflirtad målgrupp att så elegant själva skapa budskapet och sprida det över hela världen. Aldrig har en diamant lyst så klart. Let´s Shout It Out Loud: Årets Diamantnyckel går till TBWA för The Ice Record Project!", löd motiveringen.

Diamantnyckeln går till den kampanj som – oavsett kategori – fick högst totalpoäng av juryn.

”The ice record project” vann även Guld i kategorin Publicering/upplevelser/resor samt ett delat guld i kreativitetspriset. Alexander Fredlund, Martin Baude & André Persson fick även dela på priset årets ad för samma kampanj. Det gjorde att TBWA blev den mest belönade byrån i Guldnyckeln 2013.

Se casefilmen för kampanjen här:

Erik Wisterberg

Publicerad 2013-03-21 20.45Uppdaterad 2015-12-06 13.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: