Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

"Det vore bättre att sänka priserna på produkterna"

Publicerad: 20 Augusti 2010, 04:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Centerpartiets Brigitta Sellén anser att reklamen kostar för mycket. "Det vore väl bättre att sänka priserna på produkterna istället", säger hon.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Britta Rådström (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Det finns så mycket dålig reklam som kommer ut och lurar oss konsumenter.

 

Birgitta Sellén (C)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, det har den väl kanske.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Jag tycker att det är lite för mycket reklam, men jag har svårt att säga hur man skulle begränsa den.

Varför?

– Folk orkar inte läsa allt, det är för mycket och man blir less. Sedan kostar ju även reklamen mycket pengar, det vore väl bättre att sänka priserna på produkterna istället.

 

Björn von Sydow (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

Ytterligare vad gäller sexuell exponering av unga människor, särskilt kvinnor, eventuellt också ytterligare mot former av drog etc missbruk.

Läs hela undersökningen i DM Plus.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev