Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Det blir för mycket reklam"

Publicerad: 1 september 2010, 04:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Michael Hagberg, Socialdemokraterna, säger att han själv inte skulle vilja utsätta tittarna för så pass mycket reklam om han vore reklamare.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Per Lodenius (c)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Reklam i allmänhet bör inte begränsas men däremot ser jag att alkoholreklamen bör begränsas. Alkohol är en skadlig vara och reklamen av den syftar till att öka konsumtionen.

 

Michael Hagberg (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Det blir för mycket, exempelvis reklamen i TV3 och TV4. Om jag själv skulle arbeta med reklam skulle jag inte vilja utsätta tittarna för sådant.

 

Mikael Johansson (mp)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ingen åsikt.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Ett skäl är att reklam kan vara störande. Det bör inte vara så mycket reklam som i dag i tv och tidningar, exempelvis.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev