Direktmarknadsföring
"Det är mer reklam på tv än nyheter och film"
Publicerad: 24 augusti 2010, 04:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41
Vänsterpartiets riksdagsledamot Elina Linna vill inte ha reklam längs vägkanterna eller på sjukhus och i skolor.
Ämnen i artikeln:
Dagens ReklammotståndareRDM
Redaktionen Dagens Media
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.
Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.
Désirée Liljevall (S)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Nej.
Varför?
– Jag ogillar reklam för alkohol och tobak, men det regleras. Om alkoholreklam skulle tillåtas generellt sett i svenska tv-kanaler skulle jag löpa amok.
Claes-Göran Brandin (S)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Nej.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Man ser bara reklam när man slår på tvn, det är mer än nyheterna och filmen. För mig har reklam ingen nytta alls.
Elina Linna (V)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Nej.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Radio- och tv-reklam och reklam i det offentliga rummet är mycket störande. Jag vill inte ha reklam längs vägkanterna eller på sjukhus och i skolor.
Läs hela undersökningen i DM Plus.
Om undersökningen
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.