Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Det är ju omöjligt att se på tv i dag"

Publicerad: 15 september 2010, 04:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Socialdemokraten Karl Gustav Abramsson anser att det är för mycket reklam i tv. "Det är ju omöjligt att se på tv i dag om man väljer kanaler utöver ettan och tvåan", säger han.


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Kenneth G Forslund (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

–Reklamtiden i etermedia är väldigt hög och har nu höjts ytterligare. Det ser jag som en försämring, sedan återstår förstås att se om medierna utnyttjar all den tid de.

 

Åke Sandström (C )

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, media går förbi ibland.

Varför?

– Begränsningar kring alkohol och tobak ska vi ha kvar.

 

Karl Gustav Abramsson (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Begränsningar och begränsningar…

Varför?

– Det är ju omöjligt att se på tv i dag om man väljer kanaler utöver ettan och tvåan. Så jag skulle inte ha något emot om man begränsade reklamen ytterligare.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev