Få hela storyn
Starta din prenumeration
Direktmarknadsföring
Publicerad: 17 september 2010, 04:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38
Karin Svensson Smith, miljöpartiet, tycker att miljöbudskapet drunknar i ”vilken platt-tv man ska ha”..
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.
Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.
Lena Hallengren (S)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja, om den är rätt utformad.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja, somliga reklamer…
Varför?
– Till exempel med alkohol och tobaksreklam, men främst gillar jag inte reklam riktad mot barn.
Karin Svensson Smith (Mp)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– I upplysningssyfte är det ju bra, men enligt mig är det för mycket.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– På något sätt.
Varför?
– Jag tycker till exempel att det är viktigt att visa hur vi påverkar klimatet negativt. Det budskapet drunknar idag i ”vilken platt-tv man ska ha” som exempel.
Wiwi-Anne Johansson (V)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– I lagom dos är det helt okej. Vi har ju för vana att den finns där.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Nej.
Varför?
– Vi väljer väl bort det vi inte vill ha. Sedan tycker jag personligen att det är fult med stora reklamskyltar.
Redaktionen Dagens Media