Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

"Det är fult med stora reklamskyltar"

Publicerad: 17 september 2010, 04:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Karin Svensson Smith, miljöpartiet, tycker att miljöbudskapet drunknar i ”vilken platt-tv man ska ha”..


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Lena Hallengren (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, om den är rätt utformad.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, somliga reklamer…

Varför?

– Till exempel med alkohol och tobaksreklam, men främst gillar jag inte reklam riktad mot barn.

 

Karin Svensson Smith (Mp)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– I upplysningssyfte är det ju bra, men enligt mig är det för mycket.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– På något sätt.

Varför?

– Jag tycker till exempel att det är viktigt att visa hur vi påverkar klimatet negativt. Det budskapet drunknar idag i ”vilken platt-tv man ska ha” som exempel.

 

Wiwi-Anne Johansson (V)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– I lagom dos är det helt okej. Vi har ju för vana att den finns där.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Nej.

Varför?

– Vi väljer väl bort det vi inte vill ha. Sedan tycker jag personligen att det är fult med stora reklamskyltar.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev