Direktmarknadsföring
De kan vinna Guldnyckeln
Publicerad: 15 februari 2012, 08:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33
36 bidrag är nominerade till årets upplaga av dm-tävlingen Guldnyckeln. Men i tre kategorier har juryn valt att inte nominera några bidrag alls.
Inför året tävling gjordes kategorierna i Guldnyckeln om helt. Istället för de tidigare huvudkategorierna, till exempel Enskilt bidrag b2c och b2b, samt Integrerat b2b och b2c, delas Guldnyckelns priser istället in i tio olika branscher.
I tre kategorier har juryn inte nominerat några bidrag alls, på grund av att bidragen inte hållit tillräckligt hög nivå. I kategorierna Fordon, Friskvård, sjukvård och hälsokost, samt Resor och transporter kommer det därför inte att delas ut några priser.
Totalt är 36 bidrag nominerade i de övriga kategorierna, dessutom till kommer personliga nomineringar i Årets ad och Årets copywriter.
MRM Stockholm och Smicker har flest vinstchanser med fem nomineringar vardera.
Priserna delas ut på en gala i Stockholm den 22 mars. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Swedma.
Alla nominerade bidrag
HUVUDKATEGORIER
Telekom-, IT-, el-, olje- och bensinbolag
* En lönsam julgåva, Bredbandsbolaget av IK Stockholm
* Fjärrkontrollsförenklaren, Viasat av ROI Division
* Smakfullt erbjudande från ComHem av Smicker
* Hantverkarkampanjen, 3 Företag av MRM Stockholm
Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar
* Företagsrådgivare på väg, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann
* Brevet utan erbjudande, IF av MRM Stockholm
* Ta hand om kärleken, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann
* Planera framtiden, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann
* Alla uppfinningar är redan gjorda, Chalmers tekniska högskola av Augusti
Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer
* Hjälp barn att hitta hem, Röda Korset av Gadd och Naked
* Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka
* Elda upp din inbjudan, IHM Business School av Welcom
* Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm
Produkttillverkning
* Darwin vs. Gutenberg, MittMedia Print av dos Santos & Thunholm
* Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble av Saatchi & Saatchi
Publicering
* Firmafest med Arvingarna, Gröna Lund av Pool
* Återkomsten, Parks and Resorts av Pool
Detaljhandel
* Lansering av ICA Student, ICA av KING
* Bränn BH:n, Department and Stores (NK) av Garbergs
* Jakten på den rätta, Department and Stores (NK) av Garbergs
* Sportkronan, Team Sportia av Welcom
Övriga tjänster för konsumenter och företag
* QRistmas!, INGO av INGO
* FRAMGÅNGSKARTAN: E-HANDELSTESTET, Posten av Åkestam Holst
* Pick n Play, Mc Donald´s Sverige av DDB Stockholm
* Origamiarenan, Stockholm Glob Arenas av Pool
SPECIALPRISER
Analys- och resultatpriset
* Analys på varje sida, Åhléns av Kaplan
* Bygg din Volvo – RM-versionen, Volvo Personvagnar av Smicker
* KappAhl – Vem vill byta klubb?, KappAhl av Smicker
Bästa kundlojalitetsprogram
* ApoPlus: Recept på ett riktigt apotek, Apoteket AB av Kaplan
* Min Volvo – Mitt lojalitetsprogram, Volvo Personvagnar av Smicker
* Hemtex – Klubben för hjältar, Hemtex AB av Smicker
Kreativitetspriset
* Liggprofilen, LAFA av ESTER
* Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble Nordic av Saatchi & Saatchi Stockholm
* Couple Up to Buckle Up, Scandinavian Airlines SAS av Crispin Porter+Bogusky
* Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm
* Benet i busken, Hertz av Pool
PERSONLIGA PRISER
Årets Art Director
* Inte för alla, Bonniers Konsthall: Art Director, Lisa Karlsson DDB Stockholm
* NK Bränn BH’n: Art Director, Johan Wilde, Garbergs
* Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble: Art Director, Gustav Egerstedt & Lisa Engardt, Saatchi & Saatchi Stockholm
Årets Copywriter
* Kärlek på Folkoperan, Folkoperan: Copywriter, Stefan Pagreus, Lowe Brindfors
* Inte för alla, Bonnier: Copywriter, Daniel Vaccino
* Planera för framtiden, SEB: Copywriter, Johan Söderberg, MRM Starsky