Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

De kammade hem Guldnyckeln

Publicerad: 22 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Här är Sveriges bästa kampanjer inom direktmarknadsföring.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedma

Borås Stad vann det mest prestigefulla priset på årets Guldnyckelgala, som ägde rum i Globen-annexet i Stockholm under torsdagskvällen.

Med kampanjen "Framtidens skolkatalog", signerad Mecka, vann Borås Stad kategorierna "Diamantnyckeln" samt "Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer".

Även DDB tog hem segern i två kategorier.

– Det har varit ett sant nöje att stå mitt i allt detta och se Sveriges samlade erfarenhet och kunskap inom direkt kommunikation stråla samman i en så uttrycksfull händelse som Guldnyckeln 2012, säger Eva-Lotta Laurin, vd för arrangören Swedma i ett pressmeddelande.

Här är alla vinnare:

Diamantnyckeln

Diamantnyckeln tilldelas den kampanj som fått flest jurypoäng oavsett kategori i hela tävlingen. Vinnaren av Diamantnyckeln har fått höga poäng i alla tre bedömningskriterierna strategi, kreativitet och resultat.

Årets Diamantnyckelvinnare: Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Motivering: Strategin att bygga kampanjen på en enkel insikt om målgruppens beteende visade sig ovanligt lyckosam. Juryn blev lika lycklig som målgruppen över den till synes självklara lösningen, den höga integrationen och det ovanligt goda resultatet. Lägg därtill ett gediget hantverk och vi har en värdig vinnare av Diamantnyckeln. Hatten av för kampanjen som tjuvkikar in i framtiden!

Telekom-, IT-, el-, olje- och bensinbolag

GULD: Fjärrkontrollsförenklaren, Viasat av ROI Division

Motivering: Med enkel pedagogik och en synnerligen finurlig kanalstrategi går det att förändra beteendet på sina mest kräsna soffliggare. En imponerande kampanj som tryckte på juryns alla knappar.

SILVER: En lönsam julgåva, Bredbandsbolaget av IK Stockholm.

BRONS: Hantverkarkampanjen, 3 Företag av MRM Stockholm.

Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

GULD: Planera framtiden, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Motivering: Den bästa vägen framåt kan uppenbart gå bakåt. Med charm, mänsklig insikt och ett imponerande hantverk lyckades man ta sin målgrupp i handen och leda dem på en nostalgisk resa som fick flera i juryn att önska de var äldre.

SILVER: Brevet utan erbjudande, IF av MRM Stockholm

BRONS: Ta hand om kärleken, SEB av MRM Stockholm/Storåkers McCann

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

GULD: Framtidens skolkatalog, Borås Stad av Mecka

Motivering: Med kloka insikter om målgruppens beteende lyckas kampanjen charma inte bara en hel årskull, utan även en hel jurygrupp. Med en väl genomförd integrerad kampanj, hög kreativitet och ett fantastiskt resultat tar den här kampanjen ett stort steg bort från nutiden och ger målgruppen en tjuvtitt in i framtiden.

SILVER: Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

BRONS: Hjälp barn att hitta hem, Röda Korset av Gadd och Naked

Produkttillverkning

GULD: Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble av Saatchi & Saatchi

Motivering: På ett pricksäkert sätt har denna kampanj skapat ett högt engagemang för en ”tråkig” produkt. Med tvättäkta kreativitet visar den hur en produktdemonstration blir till en direkt relation.

SILVER: Darwin vs. Gutenberg, MittMedia Print av dos Santos & Thunholm

Publicering  

GULD: Firmafest med Arvingarna, Gröna Lund av Pool

Motivering: Med denna personliga, lekfulla och musikaliska kampanj, träffar byrån mitt i prick i en svårfångad målgrupp. Dessutom lyckas man vända en nedåtgående trend till säljsuccé – våga satsa, våga vinn!

SILVER: Återkomsten, Parks and Resorts av Pool

Detaljhandel

GULD: Sportkronan, Team Sportia av Welcom

Motivering: Med klassisk en Robin Hood-strategi och rättvis fördelningspolitik har årets vinnare lyckats omvandla varje investerad krona till ren glädje, nya kämpatag, otaliga målgester och rikligt med heja-heja-friskt humör.  En varm kampanj som inte bara lyckades engagera och involvera en stor del av Sportsverige, utan även träffade långt över alla förväntade mål.

SILVER: Bränn BH:n, Department and Stores (NK) av Garbergs

BRONS: Jakten på den rätta, Department and Stores (NK) av Garbergs

Övriga tjänster för konsumenter och företag

GULD: Pick n Play, Mc Donald´s Sverige av DDB Stockholm

Motivering: Att premiera en direkt kampanj som är enkel, lekfull, modern, rolig, nyskapande, resultatdriven, väl genomförd, som engagerar och involverar, som fått genomslag långt utanför landets gränser och som är fullkomligen oustanding i kategorin. DET är ett lekande lätt val för juryn.

SILVER: Origamiarenan, Stockholm Glob Arenas av Pool

BRONS: FRAMGÅNGSKARTAN: E-HANDELSTESTET, Posten av Åkestam Holst

Analys- och resultatpriset

GULD: Analys på varje sida, Åhléns av Kaplan

Motivering: Genom ett gediget analysarbete har årets vinnare identifierat en ny målgrupp inom målgruppen. Förutom ökad kundinsikt har vinsten varit mer delaktiga kunder. Vinnaren använde sin nyvunna kunskap vid utformningen av både kampanjer, sortiment, butiksskyltning och PR. Och resultatet lät inte vänta på sig – respons och försäljningsökningar som man bara kan drömma om. Åååhh så bra. Vi gratulerar därför till ett väl utfört analys- och strategiarbete, ett tilltalande kreativt uttryck och imponerande resultat.

SILVER: KappAhl – Vem vill byta klubb?, KappAhl av Smicker

BRONS: Bygg din Volvo – RM-versionen, Volvo Personvagnar av Smicker

Bästa kundlojalitetsprogram

GULD: Min Volvo – Mitt lojalitetsprogram, Volvo Personvagnar av Smicker

Motivering: Med kundens individuella behov och livscykel i fokus har vinnaren lyckats knyta till sig nya kunder, skapa mer lojala och engagerade kunder och samtidigt tagit kommando över efterköpsmarknaden. Årets vinnare har haft modet att satsa stort på en kanal och förmågan att lyfta blicken från produktionen och produkten till kunden. Resultatet är mer lönsamma och nöjda kunder och det rullar verkligen på. Vi gratulerar därför till ett väl genomfört lojalitets- och strategiarbete, ett tilltalande kreativt uttryck och imponerade resultat.

SILVER: ApoPlus: Recept på ett riktigt apotek, Apoteket AB av Kaplan

BRONS: Hemtex – Klubben för hjältar, Hemtex AB av Smicker

Kreativitetspriset

GULD: Inte för alla, Bonniers Konsthall av DDB Stockholm

Motivering: Något vi direktmarknadsförare verkligen inte gillar är målgruppen: ”alla”. Detta är en idé som man bara inte får ha. Ett adresserat DR som är oadresserat och som vänder upp och ner på hela syftet med reklam. Ni får helt enkelt ge det här priset till någon annan. 

SILVER: Ariel Fashion Shoot, Procter & Gamble Nordic av Saatchi & Saatchi Stockholm

BRONS: Couple Up to Buckle Up, Scandinavian Airlines SAS av Crispin Porter+Bogusky

Årets Art Director

GULD : NK Bränn BH’n: Art Director, Johan Wilde, Garbergs

Motivering: Att tänja på gränser och väcka uppmärksamhet är gott nog. Att inom ett grafiskt maner med mångårig tradition skapa något så politiskt, stiligt och säljigt – är modigt. En stilfull flirt med sjuttiotalets kvinnokamp. ”Bränn bh:n” får en helt annan innebörd. Snyggt jobbat!

Årets Copywriter

GULD: Kärlek på Folkoperan, Folkoperan: Copywriter, Stefan Pagreus, Lowe Brindfors

Motivering: Att skriva kärleksbrev är svårt, det vet alla som försökt. Att skriva kärleksbrev till sin älskade publik är ännu svårare. Att skriva kärleksbrev som är så förföriskt och dessutom säljande, är en stor konst.

I kategorierna "Fordon", "Friskvård, sjukvård och hälsokost" samt "Resor och transporter" delades inga priser ut eftersom juryn "inte funnit att tävlingsbidragen uppnått tillräckligt höga poäng".

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedma

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.