Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

DDB har guldläge – med sju nomineringar

Publicerad: 6 Mars 2013, 11:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Direktmarknadsföringsspecialister som Kaplan RM och Smicker får se sig slagna på fingrarna. DDB Stockholm har flest nomineringar i Guldnyckeln 2013.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnDDB StockholmSwedmaPool

De byråer som är specialiserade på direktmarknadsföring möter allt hårdare konkurrens från breda reklambyråer i branschens stora tävling Guldnyckeln. Arrangören Swedma har tillsammans med Guldnyckelns byrå Mecka medvetet försökt att få byråer som vanligtvis inte skickar in bidrag att göra det.

När tävlingen avgörs i kväll under en stor gala på Annexet i Stockholm är det DDB Stockholm som har störst vinstchans.

Hela sju nomineringar har DDB Stockholm kammat hem, när Guldnyckelns huvudkategorier och specialpriser räknas ihop.

Bland annat är byrån nominerad för kampanjer för kunder som McDonalds, Trygg-Hansa, Försvarsmakten och Bonniers Konsthall. Flera av nomineringarna är dock i samma kategori, så DDB Stockholm har ingen chans att gå hem med sju guld.

Pool dominerade Guldnyckeln 2011 – då byrån belönades med två guld och den prestigefulla ”Diamantnyckeln”. Då lämnade MRM Starsky Guldnyckelgalan med sex priser – ett guld, tre silver och två brons.

I år hamnar Pool, med fem nomineringar, på andra plats i byråtoppen. På delad tredjeplats finns Kaplan RM, Smicker och Volontaire, som nomineras för den internationellt prisade Twitter-kampanjen ”Curators of Sweden”.

Förra året hade MRM Stockholm och Smicker flest vinstchanser med fem nomineringar vardera. Då stack dock uppstickaren Mecka ut. Med sin kampanj ”Framtidens skolkatalog”, för Borås Stad, vann byrån kategorierna ”Diamantnyckeln” samt ”Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer”. DDB tog då hem segern i två kategorier. I år har Mecka två nomineringar, båda för kampanjen ”Kokos­nöten” för kunden Nexans.

På kundsidan är det mobil­operatören Halebop som samlat ihop flest nomineringar, tillsammans med byrån Smicker. Med på kundtoppen finns även indiepopbandet Shout Out Louds. Tillsammans med TBWA får bandet två nomineringar för det spektakulära utskicket ”The Ice Record Project”, där tio utvalda fans och journalister fick chansen att lyssna på bandets singel före alla andra. De var dock tvungna att tillverka skivan själva – av is.

Här är byråerna och kunderna med störst vinstchans

Byråtoppen       Byrå Antal nomineringar DDB Stockholm 7 + en i "årets ad" samt två "årets copy"  Pool 5 Kaplan RM 3 Smicker 3 Volontaire 3 TBWA 2 + en i "årets ad" IK Stockholm 2 Mecka 2 MRM Stockholm* 2 Shout Advertising 2 Sturm & Drang 2     *En av nomineringarna är tillsammans med reklambyrån McCann Stockholm     Kundtoppen       Kund Antal nomineringar Halebop 3 Bonniers Konsthall 2 Nexans 2 Shout Out Louds 2 Svenska institutet och VisitSweden 2

Hela listan – Alla nomineringar till Guldnyckeln 2013

Detaljhandel

Arkaden – Modekalendern 2012

Byrå: Shout Advertising AB

Uppdragsgivare: Vasakronan AB

Burger King – Paranormal Alert

Byrå: Shout Advertising AB

Uppdragsgivare: Burger King

Christmas Friends 

Uppdragsgivare: Svenska McDonald's AB

Byrå: DDB Stockholm

Rivningssajten

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Clas Ohlson

Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

Brevet från bilen    

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Trygg Hansa

Gissa köttbullar

Byrå: Pool

Uppdragsgivare: ICA Banken

Grävmaskinisten postar brev

Byrå: Det

Uppdragsgivare: Dina Försäkringar          

Nya Mobilbanken

Byrå: LBi Sverige

Uppdragsgivare: Swedbank

Spara för frihet

Uppdragsgivare: SEB

Byrå: MRM Stockholm/McCann

Friskvård, sjukvård och hälsokost

#friskissthlm

Byrå: Volt

Uppdragsgivare:  Friskis&Svettis Stockholm

Frölundastatyn

Byrå: Welcom

Uppdragsgivare: Frölunda HC

Fordon

BMW Selected

Byrå: Isobarjjp

Uppdragsgivare: BMW

Produkttillverkning och distribution

Bullogram   

Byrå: Volontaire

Uppdragsgivare: VAASAN Sverige AB

Can you handle the taste? 

Byrå: Humblestorm

Uppdragsgivare: Spendrups

Kokosnöten 

Byrå: Mecka

Uppdragsgivare: Nexans

No Nuts – no Glory. Lansering av Marabou Starbar

Byrå: INGO Stockholm

Uppdragsgivare: KRAFT Foods, Confectionary

Publicering/underhållning/upplevelser

Delad glädje är dubbel glädje      

Byrå: Pool

Uppdragsgivare: Parks and Resorts

Friends 4-ever        

Byrå: Pool

Uppdragsgivare: Disney Channel

Slipsen i pannan

Byrå: Pool

Uppdragsgivare: Gröna Lund

The Ice Record Project     

Byrå: TBWA

Uppdragsgivare: Shout Out Louds          

Viaplay i din Viasat-box

Byrå: Kaplan RM

Uppdragsgivare: Viasat

Resor & transporter

Curators of Sweden

Byrå: Volontaire

Uppdragsgivare: Svenska institutet och VisitSweden

Sveriges bästa tidtabell – Min reklamfilm

Uppdragsgivare: SAS

Byrå: Wunderman

Vi älskar bilister

Byrå: Lazzo DM Byrå

Uppdragsgivare: Västtrafik AB

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

#matfördagen         

Byrå: Pool

Uppdragsgivare: Soppkök Stockholm

Den ekonomiska knapphetens tivoli

Uppdragsgivare: Majblommans Riksförbund

Byrå: Sturm & Drang

Det avfallssorterade DR-utskicket         

Byrå: Sturm & Drang

Uppdragsgivare: Alingsås Kommun

Skriv till Chiou och Ales   

Byrå: IK Stockholm

Uppdragsgivare: Amnesty International

The Track-List Guest-List

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Vem bryr sig?         

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Världens bästa liggplats

Byrå: ESTER

Uppdragsgivare: LAFA

You'll Never Wear That Again

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission

Telekom-, IT-, el-, olje-, och bensinbolag

Bopnytt – ett annorlunda nyhetsbrev för dig som är skeptisk till reklam i allmänhet  

Byrå: Smicker

Uppdragsgivare: Halebop

Din egen reklamfilm i mobilen   

Byrå: Smicker

Uppdragsgivare: Halebop

Kontorsrevolutionen        

Byrå: IK Stockholm

Uppdragsgivare: TDC Sverige

Spänningssökarna 

Byrå: Navigator

Uppdragsgivare: Lunds Energikoncernen

Tårtan           

Byrå: MRM Stockholm

Uppdragsgivare: Visma Spcs

Övriga tjänster för konsumenter och företag

Management by fruit         

Byrå: Haystack

Uppdragsgivare: Fruktleveransen

S p e c i a l p r i s e r

Analyspriset

Apoteket AB - En långsiktig segmenteringsstrategi

Byrå: Kaplan RM

Uppdragsgivare: Apoteket AB

Lojalitetssegmentering - Fallande kunder

Byrå: Coop Inhouse/Actionbase

Uppdragsgivare: Coop

Kreativitetspriset

Curators of Sweden

Byrå: Volontaire

Uppdragsgivare: Svenska institutet och VisitSweden

En resa genom årets svenska filmer till din brevlåda

Byrå: Lowe Brindfors

Uppdragsgivare: Svenska Filminstitutet

Kokosnöten

Byrå: Mecka

Uppdragsgivare:  Nexans

The Ice Record Project

Byrå: TBWA

Uppdragsgivare: Shout Out Louds

The Track-List Guest-List

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Vem bryr sig?

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Pris för bästa kundlojalitetsprogram

Apoteket AB - Receptet på förnyelse

Uppdragsgivare: Apoteket AB

Byrå: Kaplan RM

Bop i topp!! Ett lojalitetskoncept för "Sveriges mest nöjda mobilkunder".

Byrå: Smicker

Uppdragsgivare: Halebop

JulaClub - en vinnare på rekordfart       

Byrå: Jula Inhouse 

Uppdragsgivare: Jula

Åhléns Klubb - En kundklubb i världsklass     

Byrå: Åhléns marknadsavdelning

Uppdragsgivare: Åhléns

P e r s o n l i g a  P r i s e r

Årets AD

Lisa Vaccino, DDB Stockholm (Kampanj: En på Hundra för Bonniers Konsthall)

Gavin Smart, Welcom (Kampanj: Julens samlartallrik för Gatans Lag)

Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi Stockholm (Kampanj: Original vs. Remake för Elmsta 3000 Horror Fest)

Alexander Fredlund, Martin Baude & André Persson, TBWA (Kampanj: The Ice Record Project för Shout Out Louds)

Årets copywriter

Daniel Vaccino, DDB Stockholm (Kampanj: Ett mer mångsidigt Gula sidorna för Eniro)        

Martin Lundgren & Jeff Salomonsson, DDB Stockholm (Kampanj: Vem bryr sig? för Försvarsmakten)

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev