Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

DDB har flest vinstchanser

Publicerad: 20 Mars 2014, 05:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:44

DDB Stockholm leder nomineringsligan när dm-tävlingen Guldnyckeln avgörs i kväll.


Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Med sammanlagt sju nomineringar har DDB Stockholm störst vinstchans när dm-tävlingen Guldnyckeln avgörs i morgon.

Lufthansas namnbytarkampanj är ett av de vinsttippade bidragen.

Spridningen är stor bland de nominerade till årets upplaga av Swedmas branschtävling Guldnyckeln.

De sammanlagt 47 nomineringarna delas av 40 kampanjer och lojalitetsklubbar, genomförda av 29 byråer.

Ett par byråer sticker dock ut över mängden.

Det gäller framför allt DDB Stockholm med sammanlagt sju nomineringar, en av dem delad med kollegorna på DDB Göteborg.

Förutom vinstchanser för kampanjer för Försvarsmakten, och flygbolaget Lufthansas uppmärksammande namnbytarkampanj ”Är du Klaus-Heidi?”, har byrån även nominerade medarbetare till både Årets ad (Joakim Khoury, Patrik Pagréus och Daniel Mencák) och Årets copy (Daniel Vaccino och Jens Thelfer).

Lufthansa har dessutom chans till titeln Årets annonsör tack vare Klaus-Heidi-kampanjen.Smicker är den näst mest nominerade byrån med totalt fem vinstchanser – bland annat för sitt arbete för operatören Halebop.

I en av kategorierna tävlar dock två Halebop-kampanjer emot varandra.

Uppgörelsen i de personliga kategorierna blir i år en manlig historia.

Av totalt nio nominerade ad:ar och copywriters är Elin Lindecrantz på Mecka den enda kvinnan.

Hon har chans att bli Årets ad för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död” för Bong.

BYRÅTOPPEN GULDNYCKELN 2014

DDB Stockholm, 7 nomineringar (en delad med DDB Göteborg), inklusive ad och copy

Smicker, 5 nomineringar

Saatchi Saatchi, 5 nomineringar, inklusive ad och copy

MC Saatchi, 3

Stendahls Reklambyrå, 2

MRM Stockholm, 2

Volt Reklambyrå, 2

Volontaire, 2

Shout Advertising, 2

Mecka, 2 nomineringar, inklusive ad

Garbergs, 2 nomineringar, inklusive copy

1 nominering: John Doe, Time Reklambyrå, Gadd/Wiraya, Welcom i Göteborg, Roi Division, Garbergs Malmö, Valentin och Byhr, Hillmarketing, Clara Reklambyrå, Lazzo, DDB Göteborg, RBK, Sturm & Drang, Abakus, Kaplan, Relation & Brand och Lowe Brindfors

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.