onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

Dansk app utmanar utsatt DR-marknad

Publicerad: 18 januari 2017, 09:45
Uppdaterad: 18 januari 2017, 13:31

Danska Shopgun erbjuder digitaliserad och personifierad direktreklam. Frågan är om deras lösning kan ge marknaden luft under vingarna. I Danmark har appen laddats ned över 1,7 miljoner gånger.

Ämnen i artikeln:

Direktreklam

VE

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Det har gått tungt för direktreklam de senaste åren. Sedan 2010 har investeringarna i medieslaget gått kräftgång med omkring 13 procent.

Bara förra året minskade mediebyråernas investeringar med knappt 30 procent jämfört med föregående år, enligt Sveriges annonsörer. Mediebyråerna förmedlar dock en försvinnande liten del av de totala investeringarna.

Totalt omsatte ODR och ADR drygt 3,4 miljarder kronor förra året – 700 miljoner mindre än 2010 – ändock omkring 10 procent av den totala reklamkakan.

– Avtrappningen kommer fortsätta i takt med att vi blir mer digitala, sade Jochum Forsell, vice vd IUM till Dagens Media i höstas.

Även om den digitala direktreklamen är på frammarch framhäver Swedmas vd Tore Thallaug fördelar i den analoga direktreklamen. När kommunikationen sker allt snabbare och informationen myllrar finns fördelar i att ta emot reklam i ett lugnare tempo.

Många företag ser effekter på sitt varulager av ODR och ADR, och enligt Tore Thallaug har många företag inte fått den effekt på sin kommunikation som förespeglats i de digitala uttrycken och återvänder därför till traditionella uttryck.

Ett stort bekymmer är dock att den absoluta majoriteten i Sveriges största städer ger tummen ned åt annonsblad i brevlådan, även om siffran är lägre i mindre städer och landsbygd.

– Branschens egentliga önskemål är att överge fysisk- och övergå till digital hantering. Men det har visat sig vara svårt. Flera försök har gjorts, men misslyckats, sade Staffan Hultén analysansvarig på undersökningsföretaget RAM.

Nyligen lanserade lanserade Postnord en app som samlar fysisk direktreklam digitalt – ett strategiskt samarbete med det danska företaget Shopgun, som utvecklat appen.

När Shopgun grundades 2009 var tanken aldrig att innehållet på hemsidan eller appen skulle bestå av annat än livsmedel. Men snart såg grundarna att användarna letade erbjudanden om såväl elektronikprodukter som plockvaror.

– När vi grundade företaget trodde vi att Shopgun bara skulle användas för att hitta kylskåpsmat. Men plötsligt såg att vi att Shopgun också användes för att hitta själva kylskåpet och annan typ av elektronik, säger Shopguns grundare och vd Christian Birch till Dagens Media.

– Därför kan vi nu i Sverige se att ”tv” är den näst mest populära sökningen och ”ipad” är nummer tolv på listan. Det har gjort att Shotgun-appen i dag består av cirka 60 procent matvaror, därutöver av elektronik och andra former av icke-livsmedel, fortsätter han.

Sedan en tid finns appen även i Norge, Nederländerna och Sverige. Appen har i Sverige laddats ned 82 000 gånger.

Här är produkterna svenskarna oftast sökte efter på Shopgun under 2016.

1. lax

2. tv

3. kaffe

4. ost

5. coca cola

6. godis

7. kyckling

8. pepsi

9. cola

10. köttfärs

11. öl

12. ipad

13. chips

14. iphone

15. oxfilé

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev