Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Direktmarknadsföring

Calle Sjönell är juryordförande i Guldnyckeln 2019

2019 års juryordförande är ingen mindre än Facebooks Calle Sjönell. "Jag inspirera juryn till att hitta originella och intressanta idéer", säger han till Dagens Media.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 28 November 2018, 10:07
Uppdaterad: 28 November 2018, 10:11

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnFacebook

Calle Sjönell, kreativ chef på Facebook.

Den 27 mars nästa år anordnas Guldnyckeln 2019 – tävlingen som prisar de bästa bidragen inom direkt- och datadriven marknadsföring. 

Calle Sjönell, kreativ chef på Facebook, har utsetts till juryordförande för Guldnyckeln 2019 och kommer leda den än så länge hemliga juryn i arbetet att kora kommande vinnare. 

– Rollen som juryordförande är ganska så bred men främst så ska jag inspirera juryn till att hitta originella och intressanta idéer och sedan våga premiera dem. Det handlar även om att lyfta vilka regler och kriterier som gäller, säger han till Dagens Media. 

Hur ser du på utvecklingen av Guldnyckeln som gått från mer renodlad DR till att handla ännu mer om datadriven marknadsföring?

– Det är mer av en samhällsutveckling. Med alla olika medier kan man mäta resultat ännu bättre än vad man kunde förut. Det har lett till att marknadsförare och kreativa byråer tittare mer på hur väl det man gjort fungerar. 

Vad har du för förväntningar på bidragen?

– Att det ska vara några ganska stora och intressanta projekt. Tittar man på tidigare år kan man se att de som hittat en bra blandning av kreativitet och någon sorts smartness i hur man har mätt har gått bra.

Varför är det viktigt att lyfta kampanjer i en tävling som Guldnyckeln?

– Jag har sett att det som premieras i reklamtävlingar ofta är det som fungerar bäst för kunder rent ekonomiskt. Det som är intressant med Guldnyckeln är att man lär sig mycket från föredragen under dagen också. Förutom tävlingsbidragen tar man in det i ett sammanhang så att man förstår hur folk har gått tillväga för att göra kampanjerna. 

 

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.