Gå direkt till textinnehållet

Blockr ska stoppa ovälkommen reklam

Ted Sandqvist och Lars Francke är grundare av Blockr.

Ny tjänst ska stoppa telefonförsäljare och direktreklam. Swedmas vd, Malin Anglert, är dock skeptisk till tjänsten.

En ny tjänst med namnet Blockr ska hindra telefonförsäljare från att "störa privatpersoner och samtidigt minska bördan av adresserad direktreklam".

Liknande tjänster finns som bekant redan idag genom Nix som leds av branschorganisationen Swedma. Blockrs grundare Ted Sandqvist menar dock att de inte gör ett "tillräckligt seriöst jobb" och att det samtidigt inte är så konstigt då det är "branschen själva som upprättat tjänsterna som ska motarbeta sin egen affärsidé".

– Blockr är en helt ny tjänst som levererar ett helt nytt sätt att stävja och komma till bukt med telefonförsäljare som många upplever som störande och obehagligt i vissa fall, säger Ted Sandqvist till Dagens Media.

Genom att ta stöd av integritetslagstiftningen vill man förhindra att telefonförsäljare ringer människor som inte vill bli kontaktade eller skickar ut pappersreklam som människor inte vill ha.

– Vi har kartlagt företag som arbetar med att ta fram namnlistor som företag sedan använder för att ringa upp privatpersoner.

En gång i månaden skickar Blockr ut ett mail till "kartlagda aktörer" där det står att man motsätter sig direktmarknadsföring. Exakt vilka företagen är vill Ted Sandqvist inte avslöja eftersom det skulle innebära att vem som helst kan ta listan över företag och erbjuda en liknande tjänst eller helt enkelt kontakta företagen själva.

På hemsidan står det att tjänsten är kostnadsfri, samtidigt skriver Blockr att de välkomnar alla medlemmar gratis genom att bjuda på registreringsavgiften "under uppstartsperioden".

På vilket sätt kommer ni tjäna pengar på tjänsten?

– Jag har en grundläggande värdering att den här typen av skydd ska vara gratis, det ska inte vara någon klassfråga eller pengafråga. Vår idé är att fortsätta leverera tjänster inom säkerhet för persondata och vi kommer lansera ytterligare tjänster och ta betalt för det då, men det är inget man förbinder sig till nu genom att skriva upp sig såklart.

Får Blockr in tillräckligt med fullmakter från privatpersoner så finns en tanke om att kunna föra en grupptalan gentemot företagen som registerar namn.

Kommer detta kosta?

– Vi har inte satt ned foten kring det än. Men det primära är inte att vi ska föra grupptalan, vår hoppning är att företag ska anpassa sig istället för att företag måste tvätta sina listor.

Malin Anglert, vd för Swedma, säger att tjänster som Blockr redan finns på marknaden och att de är välfungerande.

– Nix-telefon finns redan och är välfungerande och kostnadsfritt. Spärrtjänsten är etablerad både hos privatpersoner och hos samtliga seriösa företag i Sverige. Dessutom finns Nix-adresserat för adresserad direktreklam i brevlådan.

Etablerade aktörer gör inte ett "tillräckligt seriöst jobb" menar grundaren. Vad har du för kommentar på det?

– Ungefär tre miljoner svenska telefonnummer är spärrade via Nix-registret, och 94 procent av alla svenskar känner till tjänsten. Det kan vägas mot att Konsumentverket fick in ett 50-tal anmälningar om företag som inte respekterat Nix-registret under 2017. Nix-telefon respekteras av samtliga seriösa företag i Sverige, och det fåtal oseriösa aktörer som inte respekterar Nix blir dömda i Patent- och marknadsdomstolen.

Blockr hävdar samtidigt att de befintliga tjänsterna är etablerade av aktörer som ska "motarbeta sin egen affärsidé" – ser du att det kan finns en konflikt där?

– Två statliga utredningar har konstaterat att Nix-telefon är det bästa alternativet för privatpersoner som vill slippa säljsamtal, och liknande tjänster används bland annat i Storbritannien, Holland, Frankrike och Spanien. Självreglering är ett system som uppskattas av konsumenterna och respekteras av näringslivet. Nix-telefon är lika mycket en tjänst för företag som för privatpersoner, eftersom inga seriösa företag vill ringa upp människor som inte vill bli uppringda.

Malin Anglert påpekar samtidig att Nix-telefon varit avgiftsfri sedan starten 1999. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-05-22 09.20Uppdaterad 2018-05-23 07.28

Dela artikeln: