Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Direktmarknadsföring

Årets alla Guldnyckelvinnare

Publicerad: 21 mars 2014, 06:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Igår gick Guldnyckeln av stapeln. Här är alla vinnarna.


Diamantnyckeln

Är du Klaus-Heidi                                                         

Lufthansa                                         

DDB Stockholm

Motivering

1963 hyllade John F Kennedy ett helt folk med vad som skulle bli ett av världens mest klassiska citat: ”Alla fria människor, var de än lever, är medborgare i Berlin och således känner jag, som en fri människa, stolthet över orden Ich bin ein Berliner!”. 50 år senare lanseras nu nästa milstolpe. Idag säger den modigaste av människor, den enda sanna fria svensken, kvinna som man… Ich bin Klaus-Heidi!

 

Huvudkategorier

Detaljhandel

Guld

Modereturen                                                                 

Farsta Centrum                            

John Doe

Motivering

Guldnyckeln i kategorin Detaljhandel går till en effektiv kampanj som i en föränderlig värld både engagerar och gör gott. Man visar helt enkelt att ett grönt tankesätt är det nya svarta.

Silver

Porteur Streetsale                                                     

Porteur                                              

M&C Saatchi

 

Brons

För dina sinnen                                                             

Jotun Sverige                                 

Stendahls Reklambyrå

 

Finans och försäkringar

Guld

Norra stå                                                                           

Nordic Guarantee                      

Volt Reklambyrå

 

Motivering

Årets vinnare i Finnas och försäkring tar oss med på en historisk resa in i framtiden och har lyckats mejsla fram ett tungt DR man inte gärna slänger i pappersinsamlingen.   

 

Brons

Se det med egna öron                                              

HSB Göteborg                                

Welcom i Göteborg

 

Brons

Sveriges första bank-app för företag

SEB                                                        

MRM

 

Produkttillverkning

Guld

En kuverthistoria på liv och död

Bong                                                     

Mecka

 

Motivering

Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.

 

Silver

How to become The Security Hero

MW Security                                   

GarbergsMalmö

 

Brons

Spapaketet     

Forbo                                                   

Valentin och Byhr

 

 

Resor, transporter och fordon

Guld

Är du Klaus-Heidi?                                                      

Lufthansa                                         

DDB Stockholm

 

Motivering

Strategi, kreativitet och resultat när det är som bäst. Kombinera det med innovation och nytänkande och du kan sätta ditt unika namn i Guldnyckelns historia!

 

Silver

Interwheel ”99,5%”                                                  

Interwheel Sweden AB            

Clara Reklambyrå

 

Brons

Gotland – Jorden runt på en ö                            

Destination Gotland                

Hillmarketing

 

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Guld

Natalia Project                                                             

Civil Rights Defenders             

RBK

 

Motivering

Det här är mer än en kampanj. Något större. Och viktigare. Lika mycket produktutveckling som reklam. För alla de som kämpar i det tysta. Mot orättvisor och förtryck. Det här är en hyllning till alla dem. Med ett tydligt budskap: Fortsätt. Ett bevis på att världen ser. En livlina. Vad som än händer. Kommunikation när den är som bäst. Och gör mest nytta. Vinnare är Natalia Project.

Silver

Miss Skinny                                                                      

Frisk & fri – Riksföreningen mot ätstörningar                           

Shout Advertisning

 

Telekom-, IT-, el-, olje-, och bensinbolag

Guld

LG Smartbanners

LG

M&C Saatchi

 

Motivering

"Lekfullt och ganska retfullt dundrar man rakt in i en kanal som målgruppens normalanvändare tittar till ca 150 gånger per dygn. Där uppnår man med ett snabbt och målgruppsanpassat budskap självfallet ganska momentant en imponerande effekt. Och; när man i anslutning till kampanjen dessutom kan addera en fantastisk spridning av kampanjen och dess budskap i bloggar och på teknikforum världen över är det bara att hänföras över en extremt väl uttänkt och genomförd kampanj. Det kan därför under inga omständigheter bli tala om något annat är Guld för M&C Saatchi med den ovanligt träffsäkra kampanjen LG Smartbanners.

 

Silver

SM i Lovebombing

Halebop

Smicker

 

Brons

Fortums julkalender

Fortum

Abakus

 

Övriga tjänster och hälsa

 

Guld

Media is the message

Jernhusen Media

Garbergs

 

Motivering

När man tänker stort, kan man tänka tvärtom. Och då är det helt riktigt med oriktad, riktad reklam. För hela tanken är ju att budskapet kan missa dig, men träffa ändå.

 

Brons

The Selfie Ads

Friskis & Svettis Region Stockholm

Volt Reklambyrå

 

Underhållning

Guld

Home Invasion

Elmsta 3000 Horror fest

Saatchi & Saatchi

 

Motivering

Briljant enkel direktmarknadsföring som går under skinnet. Rysligt kul och skrämmande effektivt.

 

Silver

The Live Quize Release

Föreningen Popaganda/Luger

Saatchi & Saatchi

 

Brons

GOWEST

Stockholm Pride

M&C Saatchi

 

Specialpriser

Analyspriset och resultatpriset

Guld

En kalasbra analys

Apoteket

Kaplan

 

Motivering

Genom att ställa rätt diagnos och jobba efter ett beprövat recept har byrån skapat en analytisk multivitamin som resulterade i långt fler köpvilliga patienter – förlåt – kunder än som var målet.

 

Bästa Kundlojalitetsprogram

Guld

Schyssthetsprogrammet

Halebop

Smicker

 

Motivering

Hur fortsätter man att vara utmanare fast man är etablerad? Hur får man Sveriges nöjdaste kunder för sjätte året i rad? Kanske genom att låta kunderna vara med och göra världen i lite schysstare. Det tyckte juryn var schysst. Jätteschysst faktiskt.

 

Brons

Willys+

Willys

DDB Göteborg/DDB Stockholm

 

 

Kreativitetspriset

Guld

Är du Klaus-Heidi

Lufthansa

DDB Stockholm

 

Motivering

Ingen marknadschef vill göra målgruppen upprörd. Det är svårt att få människor att bry sig om reklam; alltså borde det vara snudd på omöjligt att få dem att förändra sina liv. Men den som vågar utmana får en kampanj som till och med kan vara livet ut. Årets kreativitetspris bevisar att man måste våga för att vinna. Grattis DDB Stockholm och alla som numera heter Klaus–Heidi!

Silver

Home invasion

Elmsta 3000 Horror Fest

Saatchi & Saatchi

 

Silver

Det besjälade bläcket

Svenska filminsititutet

Lowe Brindfors

 

Brons

Samarbetsappen

Försvarsmakten

DDB Stockholm

 

Personliga priser

 

Årets AD

Elin Lindecrantz

Mecka

En kuverthistoria på liv och död

 

Årets Copy

Sedir Ajeenah

Garbergs

Media is the message

 

Årets Annonsör

Lufthansa

Är du Klaus-Heidi?

 

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.