Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Direktmarknadsföring

Annonsörerna som gasar mest i år

Publicerad: 24 april 2013, 11:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:48

Ica håller ställningen som Sveriges i särklass största annonsör. Men jämfört med förra året är det är Toyota som gasade mest.


Under det första kvartalet i år köpte Ica reklam för 159 miljoner kronor brutto, enligt Sifo Reklammätningar, vilket gör dem till Sveriges största annonsör – igen.

Men Icas köplust har dämpats en aning. Jämfört med samma period förra året har notan för matjättens annonsköp minskat med fyra procent. Under året har man genomfört en omfattande omfördelning av budgeten till förmån för populärpressannonserng på bekostnad av andra kanaler.

Störst procentuell ökning bland de 20 största annonsörerna står Toyota för. Under första kvartalet i år köpte biljätten reklam för drygt 68 miljoner kronor brutto, vilket är en ökning med nästan 140 procent jämfört med samma period i fjol. Allra mest spenderade Toyota på internetreklam och utomhustavlor.

I pengar var det dagligvaruproducenten Procter & Gamble som ökade mest – från 96 miljoner till 133 miljoner kronor, vilket höjde dem från åttonde till andra plats på listan över de största annonsörerna. Liksom föregående år är tv Procter & Gambles i särklass viktigaste annonskanal. I år har man höjt notan för tv-reklam med ytterligare 46 procent, medan övriga kanaler fick stå tillbaka.

Den kraftigaste inbromsningen, procentuellt sett stod Tele2 för. Telejättens medienota för första kvartalet landade på knappt 63 miljoner kronor, vilket är en minskning med nästan 52 procent jämfört med första kvartalet 2012.

Konkurrenten Telia backade mest mätt i pengar, vilket fick dem att halka ner från andra till tionde plats. Mest minskade annonseringen i landsortspress.

Fotnot: Alla siffor är exklusive ADR och ODR, eftersom DR ännu inte är inrapporterat för Q1 2013.

De 20 största annonsörerna första kvartalet 2013 (tkr, brutto):

1. Ica 159022 (165295)

2. Procter & Gamble 133485 (95973)

3. Unilever 124662 (161062)

4. Svenska spel 100980 (91907)

5. Tre 98220 (82532)

6. Telenor 97614 (101214)

7. L'Oréal 93673 (83077)

8. Lendo 86204 (74238)

9. Volkswagen 84662 (111653)

10. Telia 81501 (164495)

11. Volvo 79640 (54900)

12. Kooperativa förbubundet 78091 (89150)

13. Media Markt 75117 (61927)

14. Mediaupdate.se 75089 (28920)

15. IKEA 74318 (69986)

16. McDonalds 73 473 (98080)

17. Toyota 68 437 (28997)

18. Elgiganten 67215 (77782)

19. Sova sängbutiken 66 667 (77 459)

20. Tele2 62 870 (130378)

Källa: Sifo Reklammätningar

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.