Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Abakus plockar hem storkonto

Publicerad: 29 Oktober 2013, 08:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Försäkringsbolaget If lägger sitt konto för direktmarknadsföring på Abakus.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringIfAbakus

McCann-byrån MRM Starsky tappar kudnen If, som byrån jobbat med sedan 2009. Efter en pitch har IF istället valt Abakus som partner för direktmarknadsföring.

Bakom valet står Hanne Riddervold, ansvarig för direktmarknadsfröring på If, som tillträdde för ett drygt år sedan på försäkringsjätten.

– Vi var nöjda med MRM men kände att vi hade haft samma byrå ganska länge. Det var dags att ta in lite nytt blod, säger hon om bakgrunden till byråbytet.

If:s kommunikation kommer inte att genomgå några dramatiska förändringar till följd av byråbytet. Dock ska arbetet i nya kanaler prioriteras.

– De digitala kanalerna är väldigt intressanta, och vi kommer även att fokusera på händelsestyrd kommunikation under 2014, säger Hanne Riddervold.

Som Dagens Media tidigare har berättat har byråfloran inom direktmarknadsföring decimerats under de senaste åren, då konkurser och nedläggningar har raderat ut flera välkända byrånamn.

Den fristående direktmarknadsföringsbyrån Abakus omsatte 13,6 miljoner kronor under 2012 och gjorde en rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor. Det var rekord för byrån, som funnits sedan 2004. 1,1 miljoner kronor reserverades för utdelning till ägaren ”Räckmackan AB”, som kontrolleras av Abakus grundare Christel Hedin och Therese Bengtsson. Räckmackan AB delade i sin tur ut 1,2 miljoner till sina ägare.

För Abakus blir If-kontot ett betydande tillskott.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.