Abakus plockar hem storkonto

2013-10-29 09:19 Erik Wisterberg  

Försäkringsbolaget If lägger sitt konto för direktmarknadsföring på Abakus.

McCann-byrån MRM Starsky tappar kudnen If, som byrån jobbat med sedan 2009. Efter en pitch har IF istället valt Abakus som partner för direktmarknadsföring.

Bakom valet står Hanne Riddervold, ansvarig för direktmarknadsfröring på If, som tillträdde för ett drygt år sedan på försäkringsjätten.

– Vi var nöjda med MRM men kände att vi hade haft samma byrå ganska länge. Det var dags att ta in lite nytt blod, säger hon om bakgrunden till byråbytet.

If:s kommunikation kommer inte att genomgå några dramatiska förändringar till följd av byråbytet. Dock ska arbetet i nya kanaler prioriteras.

– De digitala kanalerna är väldigt intressanta, och vi kommer även att fokusera på händelsestyrd kommunikation under 2014, säger Hanne Riddervold.

Som Dagens Media tidigare har berättat har byråfloran inom direktmarknadsföring decimerats under de senaste åren, då konkurser och nedläggningar har raderat ut flera välkända byrånamn.

Den fristående direktmarknadsföringsbyrån Abakus omsatte 13,6 miljoner kronor under 2012 och gjorde en rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor. Det var rekord för byrån, som funnits sedan 2004. 1,1 miljoner kronor reserverades för utdelning till ägaren ”Räckmackan AB”, som kontrolleras av Abakus grundare Christel Hedin och Therese Bengtsson. Räckmackan AB delade i sin tur ut 1,2 miljoner till sina ägare.

För Abakus blir If-kontot ett betydande tillskott.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt